روند تلکو بانک ها به سمت پرداخت های اعتباری است

روند تلکو بانک ها به سمت پرداخت های اعتباری است سئو سی: نشست تخصصی تلکو بانکها با رویکرد خلق ارزش افزوده از دو صنعت مکمل امروز با حضور نمایندگانی از اپراتورهای تلفن همراه و ثابت اجرا شد.


به گزارش سئو سی به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نشست تخصصی «تلکو بانک ها، پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک» ظهر امروز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ در جریان برگزاری نهمین نمایشگاه تراکنش ایران با اسپانسری شرکت مخابرات ایران و حضور نمایندگانی از همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری اجرا شد. در آغاز این جلسه تخصصی سید میثم سیدصالحی معاون فناوری شرکت مخابرات ایران به عنوان مدیر این جلسه تخصصی با طرح این مساله که تلکوبانک عملا زاییده مشترک دو صنعت بانک و تلکام است و بواسطه جنبه کارهای مشترک شان در سالهای اخیر و کارهای نوآورانه در این دو صنعت پیدایش یافته است، اظهار داشت: به جهت عملیاتی مفهوم جدیدی نیست و قدمت یک دهه ای دارد؛ اما یک وجه از همگرایی این دو صنعت ناشی از فشار تقاضا از سمت مشتریان یا کشش بازار برای ارائه خدمات نوین و فناورانه در هر دو صنعت بوده است. * اپراتورهای تلکامی همیشه در لبه تکنولوژی بوده اند وی با اشاره به اینکه شرکت های تلکامی همیشه از گذشته های دور برای حفظ و نگهداشت مشترکان خود اهتمام داشته اند تا در لبه تکنولوژی باشند، ابراز کرد: دغدغه حفظ مشترکان در سمت بانکها نیز وجود دارد و این همگرایی می تواند در نهایت به ارائه خدمات نوین، نرم و کم هزینه ختم شود برای اینکه در ترند بین المللی، اغلب صنایع برای ادامه کارهای خود نیازمند ایجاد ارتباطی وسیع با شرکت های تلکامی هستند. سیدصالحی بعد از طرح موضوع کلی و بیان رویکرد این جلسه تخصصی با طرح این پرسش که «در دنیا چه اتفاقی در عرصه تلکوبانک ها افتاده است؟»، به استقبال اعضای حاضر در پنل رفت. * تلکوبانکینگ در ایران موضوع جدی نیست؛ باید به سمت پرداخت های اعتباری رفت مصطفی درجزی، مدیرکل کسب وکار سازمانی همراه اول نیز از دیگر اعضای کلیدی حاضر در پنل بود که رویکرد صحبت هایش معطوف به بازار داخلی و راهکارهای عملی همکاری بین بانکها و اپراتورها بود. وی با تاکید بر این که «تلکوبانک» راهکاری برای دسترس پذیرتر کردن است، اظهار داشت: بحث تلکوبانک ها به علت این که خدمات بانکی را بسیار در دسترس قرار می دهند، چندان جای بحث در کشور ما ندارد برای اینکه هم خدمات بانکی فناورانه ای داریم و هم امکان استفاده از خدمات بانکی در هر جایی برقرار است. درجزی کاربرد تلکوبانکینگ را مختص کشورهایی دانست که خدمات مخابراتی پیشرفته اما شبکه بانکی نسبتا عقب مانده ای از نظر تکنولوژی داشتند. اما در مقابل مدیرکل کسب وکار سازمانی همراه اول مباحثی از قبیل «پرداخت های مالی بر بستر موبایل» را جزو بروزترین مباحث جاری در دنیا دانست که در جلسات اخیر ITU نیز به آن پرداخته و نهایتاً به این جمع بندی رسیدند که در این عرصه نیاز به رگولاتور مستقل از بانک و مخابرات وجود دارد. وی با تاکید بر این که «پرداخت های نقدی» در دنیا جایگاه خودرا از دست داده و حتی در حمل و نقل های شهری نیز دیگر از مسافران پول نقد دریافت نمی گردد، عنوان کرد: برای حرکت مطابق این چارچوب جهانی، این اپراتورها هستند که می توانند حتی با وجود تحریم های ظالمانه بین المللی، با سرویس رومینگ بین المللی خود امکان پرداخت غیرنقدی مسافران ایرانی که به خارج از کشور رفته اند را فراهم نمایند. اشاره درجزی به موضوع پرداخت های اعتباری و ابتکار عملی که اپراتورهای تلفن همراه در این عرصه دارند، موجب شد تا به مزیت های اساسی اپراتورهای غالب تلفن همراه از قبیل «ضریب نفوذ بالا» و «سیمکارت های دائمی» نیز بپردازد و از آنها به عنوان پیش نیازهایی برای ارائه خدمات پرداختی خرد مبتنی بر موبایل یاد کند. وی همین طور خاطرنشان کرد: بیگ دیتا موجود در اپراتورهای تلفن همراه کشور مزیتی است که می تواند به کمک صنعت بانکی کشور بیاید و به بحث «پرداخت اعتباری و خرد» رنگ و رویی ببخشد. درجزی در اینباره اظهار داشت: به عنوان مثال همراه اول با در اختیار داشتن بیش از 20 میلیون مشترک تلفن همراه دائمی، به آسانی می تواند بحث «توثیق» را راهبری کند و بر طبق اعتبار و رفتار مشترکان خود در شبکه، مبادرت به ارائه اعتبار به آنها و ارتقای قدرت خریدشان کند. * بدنبال حوزه هایی نظیر خرید اعتباری هستیم باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل نیز که دیگر نماینده حاضر در این پنل از سمت اپراتورهای تلفن همراه بود با اشاره به اینکه مهم ترین مزیتی که اپراتورهای تلفن همراه می توانند برای بانکها ایجاد کنند، کاهش هزینه های آنهاست، اظهار داشت: اگر این همکاری همین امروز شکل گیرد، اپراتورها با پیشنهاداتی که دارند می توانند تا پنج برابر از هزینه بانکها بکاهند. وی عنوان کرد: همین طور تصور می نماییم توان تولید سوپر اپ های را در کشور داریم که هر آن چه موردنیاز بانکها باشد، عرضه نماید و علاوه بر آن امنیت زیرساخت های ما نیز می تواند پیشنهاد بسیار جذاب و کمک کننده ای برای اپراتورها باشد تا به این سمت بیایند. در ادامه صمدی ورود ایرانسل به بحث بانکداری را فعلا بوسیله کیف پول دیجیتال دانست و خاطرنشان کرد: کوشیدیم این کار را بر طبق مجوزی که بانک مرکزی ارائه داد، پیش ببریم و بدنبال ورود به حوزه های دیگر نظیر خرید اعتباری نیز هستیم. * تلکوبانکینگ به مفهوم ارائه خدمات بانکی در قالب سرویس بلال مدحج به عنوان مشاور حوزه تحول دیجیتال حاضر در این جلسه که نیم نگاهی به روندهای جهانی داشت، عنوان نمود که «در دنیا حرکت از فراهم کنندگی خدمات ارتباطی به سمت فراهم کنندگی خدمات پلتفرمی است»؛ زمانیکه این اتفاق می افتد فراهم کننده سرویس پلتفرمی به عنوان یک فراهم کننده سرویس ابری شناخته می شود و مبادرت به ارائه خدمات بانکی در قالب سرویس (BaaS) می کند. ایشان در ادامه تشریح روند فعالیت تلکوبانک ها و تاکید بر جایگاه شرکت های تلکامی به عنوان بازیگران جدی حوزه های کیف پول و پرداخت، نیم نگاهی به مدلهای کسب و کاری و درآمدی آنها در قالب های «The Mobile Money Wallet»، «The Niche Preposition»، «The Telco Neobank» و «The Super App» داشت که کاربست های آن درحال پیاده سازی و اجرا در اپراتورهای بین المللی است. * مخابرات بدنبال توسعه زیرساخت های ابری است امیررضا مغازه ای، مدیرکل یکپارچه سازی فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران هم ضمن همراهی و تأیید صحبت های مدیران همراه اول و ایرانسل و دیدگاه آنها به این صنعت، به بیان اقدامات کلیدی مخابرات برای بسترسازی و توسعه زیرساخت های ارتباطی که می تواند کمک کننده به موضوع بحث این جلسه باشد، پرداخت. وی اظهار داشت: شرکت مخابرات درحال فراهم کردن بستر ابری روی فیبرنوری برای رفع دغدغه های بانکها و شرکت های پرداختی است و به زودی تفاوت قابل توجه آنرا در بخش سرویس هایی که مبتنی بر ابر ارائه خواهد شد، احساس می نماییم. در آخر این جلسه که با ارائه مفاهیم و موضوعات متنوعی در حوزه پرداخت های اعتباری، موبایل بانکینگ، امتیازدهی اعتباری بوسیله شبکه موبایل و... همراه بود، ضمن ارائه جمع بندی و اعلام آمادگی اپراتورهای تلفن همراه برای ورود به مباحث نوین و کمک به صنعت بانکی، فضای تعامل شرکت کنندگان در نشست با اعضای حاضر در پنل نیز برقرار شد.

1402/10/21
15:17:29
5.0 / 5
238
تگهای خبر: اپراتور , بازی , تخصص , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو