در گفت وگو با یك كارشناس بررسی شد

چرا پیام رسان های بومی همه گیر نیستند؟

چرا پیام رسان های بومی همه گیر نیستند؟ عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی اعتقاد دارد شاید در دنیا کاربران بتوانند به هر پیام رسانی که می خواهند مهاجرت کنند، اما این کار در ایران با عنایت به فیلترینگ تلگرام و حتی با وجود پیام رسان های بومی که چندان بین مردم همه گیر نیستند، برای ما هنوز مقداری دشوار می باشد.


رضا الفت نسب در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به نقض حریم خصوصی در مبحث اشتراک گذاری داده های واتس اپ با فیسبوک بیان نمود: به نظر می آید این موضوعات در دنیا مهم می باشد و خیلی راحت هم به آن می پردازند، چونکه حریم خصوصی به شدت در جوامع مختلف مورد احترام است. البته اینکه کسب و کارها و حاکمیت ها و دولت ها چقدر آن عمل می کنند مبحث دیگری است و نمی توان اظهار داشت که کسب و کارها در عمل چه اندازه در این حوزه موفق بودند. کما اینکه در سالهای گذشته در انتخاب ترامپ و موارد دیگر، از این دیتاها سوءاستفاده شده و نشت پیدا کرده است.
وی با تکیه بر حکمرانی پلت فرم ها بیان نمود: در ایام گذشته دیدیم که یک پلت فرم چطور می تواند اکانت یک رئیس جمهور را ببندد، جا دارد پیش از اینکه ما هم به این مسئله گرفتار شویم، یا حتی اگر دچارش شدیم، نه صرفاً با کار سلبی کردن، موارد را مطابق با آنچه در دنیا هست، بررسی نماییم و به نتایجی برسیم که هم حریم خصوصی حفظ شود و هم انحصار پلت فرم ها شکسته شود. باید مرجعی باشد که برای این موضوعات تصمیم گیری کند، به جهت اینکه حریم خصوصی مردم گرفتار خدشه نشود و درمقابل پلت فرم هم بتواند کارش را در یک چارچوب قانونی و نه خارج از آن چارچوب انجام دهد.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی با اشاره به اینکه در کشور ما هم باید بیشتر به حریم خصوصی توجه گردد، اضافه کرد: باآنکه در این حوزه قوانینی وجود دارد، اما کفایت نمی کند، خصوصا در زمینه جرم شناسی. مجلس و شورایعالی فضای مجازی باید بیشتر به این موارد ورود کرده و قوانین لازم را تبیین کنند. مردم هم باید نسبت به این مورد آگاهی مناسب را پیدا کنند.

فیلترینگ تلگرام، واتس اپ را به پیام رسان پایه مردم تبدیل کرد
الفت نسب با اشاره به اینکه پس از فیلتر شدن تلگرام، واتس اپ تبدیل به پیام رسان پایه برای مردم ما در ایران شده است، اضافه کرد: در دنیا شاید تغییر دادن پیام رسان کار سختی نباشد و کاربران به هر پیام رسانی که بخواهند مهاجرت کنند، اما این کار با عنایت به فیلترینگ تلگرام و حتی با وجود پیام رسان های ایرانی، برای ما هنوز مقداری دشوار می باشد. ازاین رو احیانا واکنش ها به مسئله واتس اپ در کشور ما مقداری کمرنگ تر باشد، با این دید که اگر بخواهند واتس اپ را حذف نمایند، باید سراغ کدام پیام رسان ایرانی بروند که همه گیری داشته باشد؟ این مشکل وجود دارد که اگر کاربری بخواهد سراغ یک پلت فرم ایرانی برود، آن پیام رسان چقدر در بین مردم نصب شده است؟
وی با اشاره به اینکه پلت فرم ها باید یک سری زیرساخت داشته باشند که این زیرساخت ها توسط حاکمیت ها تأمین می شود، اظهار داشت: این زیرساخت ها مانند اتوبان است، زمانی که می خواهید مسیری را طی کنید، دولت باید ریل و آسفالت را ایجاد نماید و آنگاه برای سفرها عوارض بگیرد. ازاین رو زیرساخت باید توسط دولت ها و حاکمیت ها پایه گذاری شود. فراهم کردن زیرساخت یعنی اینکه بتوان یک پیام رسان راه اندازی نمود، اینکه اینترنت قطعی نداشته باشد و امنیت کامل داشته باشد. در حالیکه هم اکنون، به نظر می آید این زیرساخت ها آماده نشده و یا کامل نیست.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی با اشاره به اینکه خود پلت فرم هم باید جذابیت های لازم را داشته باشد، اضافه کرد: نکته مهم تر اینکه مردم بتوانند با خیال راحت از این سرویس استفاده کنند. تصور مردم ما این است که هر سازمان و نهاد نظارتی می تواند به پلت فرم های داخلی ورود کند و اطلاعات آنها را بگیرد، اما مردم باید اعتماد داشته باشند که شبکه اجتماعی مانند خیابانی است که اگر حرفی در آن ردوبدل شد، قرار نیست مورد رصد قرار گیرد.

برخی دوست ندارند پلت فرم های ایرانی رشد کنند
الفت نسب با اشاره به اینکه کسانی که دوست ندارند پلت فرم های ایرانی رشد کنند، به این شایعات دامن می زنند، اظهار نمود: اگر بخش خصوصی واقعی پلت فرم پیام رسان را عرضه کند، مردم به آن اطمینان می کنند. دلیل اعتماد مردم به واتس اپ این است که از مبدا تا مقصد رمزنگاری شده و هک کردن پیام هایی که رد و بدل می شود، به شدت دشوار است. درصورتی که شاید همین واتس اپ هم درصورت مواجهه با مسائل امنیتی بتواند مورد رصد قرار گیرد.
وی افزود: در کشور ما یک قشر خاکستری وجود دارد که خیلی با پیام رسان های دیگر ارتباطی ندارند و از همین ابزارهای بومی استفاده می نمایند، اما عموم جامعه امروز که از واتس اپ و اینستاگرام استفاده می نمایند، نمی توانند کاملا سراغ پیام رسان داخلی بروند، به علت مقایسه با پیام رسان های دیگر که امکانات بیشتری دارند و دیگر اینکه می گویند اعتمادی ندارند. البته شاید اشتباه استراتژیک هم می کنند، اینکه تصور می کنند اگر پیام هایشان تصور طرف خارجی رصد شود اشکالی ندارد، اما طرف ایرانی نباید این پیام ها را ببیند که برای آنها مشکل ایجاد نماید.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی با اشاره به اینکه اعتماد یک روزه ایجاد نمی گردد، اظهار داشت: این اعتماد را براید به مرور برای مردم ایجاد کرد. البته نباید اینطور باشد که در این پلتفرم، هرکس هرچه می خواهد قرار دهد و قانونی نداشته باشد و کسی هم نتواند از حقوقش دفاع کند، بلکه حریم خصوصی باید در پیام رسان داخلی حفظ شود، چه بسا بسیاری از پیام رسان های داخلی هم این کار را می کنند و فقط با دستور قضایی اطلاعات را می دهند. اما باید کمی این مسئله را تسهیل نماییم و حتی حکم قضایی هم به سادگی داده نشود که به اکانت افراد در پیام رسان داخلی به سادگی دسترسی پیدا شود، به جهت اینکه چارچوب ها را به سمت چارچوب ها در دنیا نزدیک نماییم.




منبع:

1399/10/23
19:51:09
5.0 / 5
862
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو