علت اختلالات این روزهای آنتن و اینترنت موبایل

علت اختلالات این روزهای آنتن و اینترنت موبایل سئو سی: به دنبال قطعی آنتن و اینترنت تلفن های همراه همزمان با قطعی برق، گزارش وضعیت پایداری باتری های پشتیبان سایت های تلفن همراه منتشر گردید که نشان میدهد بیش از نیمی از این سایت ها فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان نامطلوب هستند.


به گزارش سئو سی به نقل از ایسنا، افزایش مصرف برق در این روزهای گرما، منجر به قطعی های مکرر در شهرهای مختلف کشور شده و این موضوع، قطعی آنتن های موبایل و اینترنت را هم به همراه داشته است. از آنجایی که باتری های سایت های BTS، وظیفه تاب آوری برای تامین برق تجهیزات و آنتن را دارند که البته تاب آوری سایت ها به بازه دو تا چهار ساعته محدود است و اگر قطعی برق ادامه پیدا کند، این سایت ها هم خاموش می شوند.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هفته گذشته به سبب مشکلات ایجادشده بر اثر قطعی برق و تاثیر آن بر آنتن های تلفن همراه، از مردم عذرخواهی نمود. بعد از آن، وی در کانال تلگرامی خود نوشت: بعد از وقوع سیلاب های گسترده در سال ۱۳۹۸ و نیز رخدادهای زلزله، لطمه پذیری شبکه ی ارتباطی کشور در مقابل قطع برق، بیش از پیش نمایان شد. عدم رعایت استانداردها در بخش برق پشتیبان سایت و خصوصاً در باتری و UPSها عیان بود. کارگروهی از یک سال قبل در سازمان تنظیم مقررات، مامور لطمه شناسی، صدور دستورالعمل ها و نظارت بر اقدامات اپراتورها دراین زمینه شد. بمنظور شفاف سازی اشکالات در وضعیت فعلی و اقدامات درحال انجام و انعکاس کوشش های جمعی برای حل مشکل، گزارش تفصیلی سازمان تنظیم مقررات را منتشر می کنم.

۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان نامطلوب هستند
مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت های اپراتورها را منتشر نموده است. این گزارش که مربوط به سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان ۱۱۹۷ سایت در ۹ ماه اخیر می شود، به تفکیک شامل ۵۵۳ سایت همراه اول، ۳۹۷ سایت ایرانسل، ۱۹۹ سایت رایتل و ۴۸ سایت های وب جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان این سایت ها می شود. بررسی رگولاتوری نشان میدهد از این تعداد سایت، ۵۷۶ سایت در وضعیت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
بررسی و تحلیل گزارش های بازدیدهای انجام شده در امتداد سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتور همراه اول نشان میدهد که از ۵۵۳ سایت بازدیدشده، ۲۵۸ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۹۵ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. همین طور از ۳۹۷ سایت بازدیدشده اپراتور ایرانسل، ۲۰۳ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۱۹۴ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
بررسی سایت های رایتل نیز نشان میدهد از ۱۹۹ سایت بازدیدشده، ۱۳۴ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. همین طور در مورد اپراتور های وب، از میان ۴۸ سایت بازدیدشده، ۲۶ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.


با توجه به آمار و اطلاعات، بیشترین خرابی باتری های پشتیبان به ترتیب در استانهای تحت پوشش منطقه جنوب رگولاتوری (استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد)، منطقه جنوب شرق (استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بندرعباس) و شمال غرب (استان های زنجان، قزوین و گیلان) است.
پیگیری از اپراتورهای تلفن همراه جهت رفع خرابی و یا جایگزینی باتری های پشتیبان سایت ها، با ۲۳۶ مکاتبه انجام شده با اپراتورها و ۳۴ جلسه برگزارشده با آنها انجام شده و برای رفع اشکال خرابی باتری های پشتیبان توسط اپراتورهای تلفن همراه، از ۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب، تا حالا نسبت به رفع اشکال ۱۱۲ سایت اقدام شده و رفع خرابی سایر سایت ها نیز درحال پیگیری است.
بازدید جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های DSLAM شرکت مخابرات ایران نیز حاکی از آنست که از بازدید ۱۳۲ تجهیز در این شبکه، ۶۵ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب، ۴۳ مرکز فاقد باتری پشتیبان و ۲۴ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند و پیگیری از شرکت مخابرات ایران، بوسیله مکاتبه و برگزاری جلسه بمنظور رفع اشکال خرابی باتری ها و یا جایگزینی باتری های پشتیبان برای مراکز بازدیدشده در حال انجام می باشد.
با توجه به قطعی های اخیر در شبکه سراسری برق بدون اعلام قبلی، چالش های جدی در زمینه پایداری شبکه ارتباطی کشور و همین طور موضوع پایداری باتری پشتیبان سایت ها ( هنگامی که باتری درحال شارژ شدن است، اگر برق ورودی قطع شود، عمر مفید باتری و تعداد charge and discharge cycle کاهش می یابد) که این مساله منجر به عدم ارائه خدمات مناسب در زمینه تلفن همراه به مشترکین شده است. بدین سبب رگولاتوری از شرکت توانیر خواسته که بمنظور برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه توسط اپراتورهای تلفن همراه بوسیله مدیریت تخصیص بهینه منابع پشتیبان نیروی تغذیه برق برای سایت های کل کشور، برنامه زمان بندی قطعی برق در سطح کشور به تفکیک استان و منطقه برای بازه زمانی اعلام گردد.

نحوه مانیتورینگ قطعی در شبکه برق
به دلیل عدم وجود ابزار لازم جهت تشخیص دلیلهای ایجاد اختلال (از جمله مشکل در لینک های انتقال، مشکل در سخت افزار سایت، بروز قطع برق، ناپایداری باتری پشتیبان سایت و... ) در شبکه اپراتورهای ارتباطی، امکان تشخیص دقیق قطعی ها و مدت زمان آن در شبکه ارتباطی اپراتورهای سیار وجود ندارد. قطعی های گسترده برق روی شاخص دسترس پذیری ( Availability) نسل های مختلف شبکه موثر است، اما به سبب وجود سیاست های مختلف در برخورد با قطعی برق، وجود باتری های پشتیبان و تاثیر سایر عوامل به جز قطع برق روی این شاخص، تفکیک و تمییز بروز قطع برق توسط این شاخص با خطای بالا مواجه می شود و قطعی های برق اخیر بسیار گسترده و طولانی مدت بوده است.
وضعیت گراف شاخص Availability شرکت ارتباطات سیار، تاثیر قطعی شبکه برق را نشان میدهد. با شروع قطعی ها در هر روز شاخص Availability پس از اتمام شارژ باتری های پشتیبان سایت ها در هر استان کاهش یافته و بعد از اتصال مجدد برق، مجدداً این شاخص افزایش می یابد. این رفتار که در پی قطعی های مکرر و گوناگون در هر روز طی یک هفته گذشته ایجاد شده، منجر به کاهش میانگین شاخص Availability اپراتور همراه اول در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای گلستان، ایلام، کردستان و سیستان طی یک هفته گذشته و پس از قطعی های مکرر برق دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است.
وضعیت گراف شاخص Availability شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل نیز از تأثیر واضح قطعی های مکرر و گوناگون برق روی مقدار این شاخص حکایت دارد. به نحوی که تغییرات صورت گرفته در مقدار این شاخص منجر به کاهش میانگین آن در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای البرز و مرکزی طی یک هفته گذشته مقادیر بسیار پایینی را نشان میدهد که حاکی از وضعیت نامطلوب کیفیت سرویس آن اپراتور در پی قطعی های سراسری برق است.
شرکت خدمات ارتباطی رایتل نیز با وجود نوسازی باتری های پشتیبان سایت های خود نتوانسته بطور کامل با قطعی های گوناگون شبکه برق سراسری روبرو شود و در بعضی از استانها با کاهش شاخص Availability روبه رو شده است. این شاخص در استانهای اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان طی یک هفته گذشته به سبب قطعی های برق حادث شده دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است.

شرایط بسیار ناپایدار در شبکه ارتباطی کشور محتمل است
بررسی شاخص TCH Availability گواهی بر قطعی مکرر برق و اختلال در شبکه اپراتورها در روزهای اخیر است. باتوجه به بررسی های انجام شده و گزارشات اخذشده از سامانه های نظارتی برخط اپراتورهای تلفن همراه، به وضوح اختلالات ایجادشده در شاخص TCH Availability بر اثر بروز قطعی های گسترده برق در سراسر کشور قابل رویت است. تغییرات و آنومالی های ایجادشده در ایام پایانی اردیبهشت ماه در مقایسه با شرایط نرمال هفته های ابتدایی این ماه مشکلات و اختلالات شبکه را نشان میدهد. این اختلالات در هفته اول خرداد ماه شدت بیشتری گرفته ولی در هفته پایانی خرداد شرایط بهتری دارد. بروز این اختلالات در تیر ماه نیز ادامه داشته که در ایام اخیر به شدت آن افزوده شده است. باتوجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و قطعی های شبکه برق کشور و بررسی وضع موجود، شرایط بسیار ناپایدار در شبکه ارتباطی کشور محتمل است.
پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتورهای سیار بسته به نوع سایت، تکنولوژی و سیاست مدیریت انرژی (Power Saving Mode) برای هر سایت، در وضعیت ایده آل بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت است. در این راستا هماهنگی های لازم جهت بروزرسانی و تجهیز مجدد سایت ها به باتری های پشتیبان از سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است. اما در قبال این اقدام، میزان سرقت باتری های پشتیبان سایت ها نیز در این بازه زمانی به شدت بالا رفته و کیفیت پایین باتری های داخلی نیز مزید بر ایجاد این بحران شده است. از دیگر دلیلهای قطع سرویس سایت ها در زمان قطع برق، می توان به از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات خصوصاً در مناطق مرکزی و جنوبی کشور اشاره نمود.
قطعی های برق مکرر و طولانی مدت، علاوه بر این که سبب کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل ارائه خدمات ارتباطی شده، منجر به بروز لطمه جدی به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها نیز شده که در وضعیت فعلی تحریم ها، تامین مجدد این تجهیزات مشکلی اساسی است. همین طور بروز اختلال در سطح شبکه ارتباطی کشور به ویژه در روزهای برگزاری امتحانات و کلاس های مجازی، اعمال دورکاری برای کارمندان، گرایش ماهیت کسب وکارها به سمت مجازی شدن و … صدمات جبران ناپذیری را به آحاد مردم وارد میکند.
وضعیت موجود اپراتورها درباب تامین باتری پشتیبان مراکز و سایت ها در جدول زیر آمده است.





چالش های قطعی مکرر برق و راهکارهای پیشنهادی
شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباطی با اهمیت ترین چالش ها را تاثیر منفی قطعی های مکرر برق بر طول عمر باتری های پشتیبان (عدم امکان ریکاوری سریع باتری ها)، محدودیت در تامین باتری از تولیدکنندگان داخلی، کاهش چشم گیر درآمد اپراتورها بدلیل قطعی های مکرر نسبت به پیش از قطعی ها، تاثیر دمای هوا بر کارایی باتری ها و افزایش هزینه ها جهت تامین سیستم خنک کننده، خرابی سیستم های سرمایش سایت ها به سبب مشکلات برق، افزایش هزینه ها و خسارت های واردشده به اپراتور به سبب خرابی و جایگزینی باتری پشتیبان بر اثر قطعی مکرر برق و افزایش میزان نارضایتی مشترکان به سبب قطعی سرویس عنوان کردند.
همچنین عدم اعلام و اجرای قطعی برق برمبنای جدول زمان بندی اعلامی توسط وزارت نیرو، تاثیر مستقیم قطعی برق بر مراکز مخابراتی، زیرساختی، لینک های ارتباطی، تاثیر منفی چشم گیر بر رصد و پایش شبکه در سالن های مانیتورینگ و عدم اطلاع آنلاین از وضعیت شبکه باتوجه به قطعی برق در مراکز PM اپراتور، سرقت تجهیزات باتری و کابل برق و هزینه های سنگین مربوطه، فرسوده بودن تجهیزات بخش پاور، هزینه بالای به روزرسانی، نوسازی و نگهداری تجهیزات بخش پاور، بخش دیگر چالش هاست.
از دیگر چالش ها می توان به استفاده دیگران از انشعاب متعلق به مخابرات، اشتباه در کنتورخوانی، قبوض تکراری، تعداد محدود تولیدکننده داخلی و افزایش مکرر قیمت تجهیزات، پایین بودن کیفیت تجهیزات باتری برخی شرکت ها، عدم ارائه خدمات پشتیبانی فروش توسط برخی شرکتها و ناهماهنگی در تحویل سوخت تجهیزات دیزل ژنراتور در استانها اشاره نمود. همین طور قیمت بالای برق مصرفی از آنجایی که کلیه ساختمان های مخابرات در گروه بندی مشترکین (شامل خانگی، کشاورزی، عمومی، صنعت و معدن و سایر مصارف) در گروه سایر مصارف (بالاترین هزینه) محاسبه می شوند، در حالی که ماهیت شبکه مخابراتی، تولیدی است.
لزوم اعلام و اجرای قطعی برق برمبنای جدول زمان بندی جهت مدیریت تخصیص منابع پشتیبان، تهاتر برق دیزل ژنراتور مراکز مخابراتی با برق شهر، تعامل وزارت نیرو با شرکت های سازنده باتری جهت پشتیبانی مالی بمنظور تامین باتری مورد نیاز و برق رسانی بدون وقفه و قطعی به سایت ها و به ویژه مراکز داده و سایت های اصلی، از راهکارهای رگولاتوری برای مقابله با چالش های موجود است.




منبع:

1400/04/20
13:07:27
5.0 / 5
281
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو