استفاده از فناوری نانو در میادین نفتی

استفاده از فناوری نانو در میادین نفتی سئو سی: پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیركبیر با همكاری محققان پژوهشگاه صنعت نفت با عاملدار كردن نانو ذرات راهكاری جهت ازدیاد برداشت از میادین نفتی ابداع نمودند.



به گزارش سئو سی به نقل از دانشگاه صنعتی امیركبیر، ساناز تاجیك مجری طرح با اشاره به آخرین برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، گفت: بر این اساس تقاضای جهانی انرژی تا ۲۰ سال آینده در حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و در این میان نفت خام و سایر انرژی های فسیلی مانند گاز طبیعی و زغال سنگ مهمترین نقش را در تامین نیاز آتی انرژی جهان بر عهده خواهند داشت.
وی با اشاره به افزایش نیاز جهانی به انرژی های فسیلی، بر نقش ایران به عنوان یكی از بزرگترین دارندگان ذخایر متعارف نفت و گاز جهان تاكید كرد و یادآور شد: این در حالی است كه به دلیل استمرار و افزایش تولید از مخازن عظیم كشور، بعضی از چاه ها در نیمه دوم عمر تولیدی خود قرار دارند كه نیازمند اجرای طرح های توسعه یافته جهت افزایش برداشت نفت خام است.
تاجیك اضافه كرد: از این رو برای پاسخ به تقاضای روز افزون انرژی و با توجه به آمار موجود درباره كمبود آن، باید به موازات اكتشاف مخازن جدید، برداشت حداكثری از مخازن نفت را در دستور كار داشته باشیم.
به گفته این محقق با استفاده از روش های مرسوم برداشت نفت (مراحل اولیه و ثانویه) حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد نفت در یك مخزن دســت نخورده باقی می ماند. بنابراین انتظار می رود روش های ازدیاد برداشت نفت در اكثر مخازن نفتی جهت بازیافت مقدار زیادی از نفت استفاده شود.
وی رهاسازی چاه ها و میادین نفتی كه حاوی مقادیر قابل توجهی از نفت هستند را یك مشكل در حال رشد در حوزه انرژی دانست و خاطر نشان كرد: از این رو لازم است با اعمال روش های كارآمد در جهت ازدیاد برداشت نفت از مخازن تلاش شود كه با پیشرفت های روزافزون فناوری نانو در صنایع بالادستی نفت، توجه ویژه ای به كاربرد نانوذرات با اندازه، شكل و خواص سطحی مطلوب به عنوان یك افزودنی مؤثر و كارآمد در روش های مختلف ازدیاد برداشت نفت شده است.
این محقق از اجرای تحقیقاتی در این زمینه در دانشگاه صنعتی امیركبیر خبر داد و گفت: این تحقیق با عنوان « ساخت و ارزیابی نانوساختارهای بر پایه هیبرید سیلیس-گرافن جهت پایدارسازی امولسیون های آب و نفت حاصله به منظور ازدیاد برداشت نفت» اجرایی شد و در این پژوهش تلاش شد تا با استفاده از نانو ذرات هیبریدی راهكاری برای بهبود برداشت نفت از مخازن نفتی كشور ارائه كنیم.
وی با بیان اینكه در این تحقیق با مطالعه نانو ذرات هیبریدی، سیلیس-گرافن با روش رسوب نشانی بخار شیمیایی تهیه شدند كه قابلیت تولید انبوه با این روش امكان پذیر است، یادآور شد: به منظور استفاده از نانو ذرات در مخازن نفتی می بایستی این نانو ذرات در محیط های آبی در شرایط مخزن (شوری، دما و pH) پایدار باشند. لذا برای بهبود پایداری این نانو هیبرید در محیط های آبی از روش های نوین برای عامل دار كردن آن از جمله از بخار مخلوط اسیدهای نیتریك و سولفوریك و همچنین از اسیدهای ضعیف استفاده شد.
مجری طرح بیان كرد: در این طرح با تكیه بر دانش داخلی به فناوری كاملا بومی برای ازدیاد برداشت از میادین نفتی ایران دست یافتیم. میادین نفتی ایران در سخت ترین شرایط ممكن زمین شناختی نسبت به سایر نقاط دنیا قرار دارند.
به گفته وی با توجه به نوآوری های طرح در زمینه استفاده از نانو ذرات جدید در زمینه ازدیاد برداشت نفت، ثبت اختراع امریكایی (US patent) دستاوردهای این طرح با حمایت ستاد نانو در حال بررسی است.
این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیركبیر، تاكید كرد: آنالیز پتانسیل زتا از این ماده نشان داد كه نانو ذرات در محیط هایی با شوری بسیار بالا پایدار است.
وی مهمترین چالش پس از تهیه نانوذرات، پایدار نگهداشتن آنها در محیط های آبی نزدیك به شرایط مخزن نفتی ذكر كرد و گفت: نتایج این طرح قابل استفاده در ازدیاد برداشت نفت در حوزه بالادستی در صنعت نفت كشور خواهد بود و یكی از اولولویت های اصلی صنعت نفت كشور و دولت است.
تاجیك با اشاره به مزایای نانو ذرات عاملدار شده افزود: این نانو ذرات قابلیت پایداری در شرایط مخزن از نظر دما، شوری و pH را بدون نیاز به افزودن مواد اضافی دیگر همچون سرفكتانت ها و یا پلیمرها را دارد و بنابراین می توان آن را به مخازن نفتی تزریق كرد. همچنین با توجه به شرایط ساخت این نانو ذرات قابلیت تولید انبوه را دارند.
به گفته وی مطالعات در زمینه استفاده از نانو ذرات در ازدیاد برداشت نفت در كشورهایی همچون امریكا، كانادا، نروژ و عربستان در حال بررسی است اما تاكنون گزارشی مبنی بر استفاده از نانو ذرات به تنهایی در شرایط مخازن نفتی وجود ندارد.
این طرح در قالب رساله دكتری از سوی ساناز تاجیك و به راهنمایی دكتر بهرام ناصرنژاد از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر و دكتر علیمراد رشیدی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی شده است.
 

1396/07/11
13:20:29
5.0 / 5
2708
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو