جایگزینی پیامرسان های بومی برای کسب و کارهای اینترنتی و چند نکته

جایگزینی پیامرسان های بومی برای کسب و کارهای اینترنتی و چند نکته سئو سی: قدم اول در ورود کسب وکارها به فضای مجازی، استفاده از سایت یا پیامرسان برای تبلیغات و معرفی محصولات و ارتباط با مشتریان است. در این میان یک پیامرسان بومی از آن جهت که کسب وکارهای داخلی را به خوبی می شناسد و یا می تواند با تحقیقات هدفمند به آن برسد، در ارائه اینگونه خدمات می تواند توانمندتر از پیامرسان خارجی عمل کند.



به گزارش سئو سی به نقل از ایسنا، با مروری بر تاریخچه استفاده از اینترنت در ایران مشخص می شود که اوج مصرف پهنای باند در کشور به فعالیت پیامرسان های اجتماعی برمی گردد؛ پیامرسان بخش عمده ای از اوقات فراغت مردم را پر کرده و کسب وکارهای زیادی را نیز به وجود آورده و از این جهت لازم است حوزه پیامرسان اجتماعی و اثرات بومی سازی آن بررسی شود.

اخیرا و بعد از آنکه دسترسی به دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتس آپ برای کاربران ایرانی بنا به دلیلهای امنیتی و با دستور نهادهای ذی صلاح محدود شد، باردیگر موضوع استفاده و جایگزینی پیامرسان های بومی مشابه خارجی با حفظ امنیت کاربران و قواعد کشور مطرح و پررنگ تر از قبل شد.

طبق بررسی تحلیل گران، طی سالهای قبل، بدون شک طراحی اپلیکیشن های ایرانی بدون ایراد نبوده و البته این مساله تنها به نمونه های بومی مختص نیست و همه اپلیکیشن ها در نسخه های اولیه خود با مشکلاتی مواجهند اما در امتداد فرهنگ سازی کاربران جهت استفاده از پیامرسان های داخلی باید به نکات مختلفی توجه شود؛ همچون این که کاربران با سیستمی مثل تلگرام آشنا هستند که از سالهای خیلی قبل تر کارش را شروع کرده، درحالی که داخلی ها مدت زیادی از فعالیتشان نمی گذرد، بر این اساس حمایت و تقویت پیامرسان های داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی خود همچون مطالبی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات مورد تاکید رییس دولت گذشته هم قرار گرفته بود.

در این راستا، بگفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آنچه که در این میان مهم بوده این است که در این ایام تلاش می شود مشکلات موجود بر سرراه کسب وکارهای مردم برای کار عادی و روزمره برطرف و ظرفیت های لازم در پلت فرم های داخلی فراهم گردد تا در وضعیت فعلی که این محدودیت ها ایجاد شده، مردم برای برقراری ارتباطات و کسب وکار خود به مشکل برنخورند.

در این شرایط مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سفارش می کنند کاسبان در کسب وکار خود روی پلت فرم هایی که پایبند به قوانین جمهوری اسلامی نیستند، سرمایه گذاری نکنند هرچند که حتی مجدداً این پلتفرم ها باز شود برای اینکه در هر بزنگاهی آن مسئولیت های بین المللی خودرا هم ایفا نمی کنند و طبیعتاً ممکنست با محدودیت هایی روبه رو شوند.

طی چند روز گذشته هم درباره ی جبران خسارت وارد شده به کسب وکارها گفته شد که تعامل خوبی با وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده و یک برنامه برای کسب و کارهایی که به پلت فرم های داخلی مهاجرت کنند در نظر گرفته شده است و با کمک وزارت اقتصاد یک بسته حمایتی مانند معافیت مالیاتی و اعطای تسهیلات برای کاربران پیش بینی شده است.

بر این اساس وجود پیامرسان های گوناگون در کشور شاید نیاز و ضرورت نباشد اما نمی گردد یک باره همه آنها را کنار گذاشت، در همین راستا طبق اعلام مسئولان، برنامه مدونی درحال پیگیری است تا پیامرسان های داخلی تقویت شوند و در نهایت دو یا سه پیامرسان در کشور فعال باشند تا بتوانند نیازهای مردم را برطرف کنند.

درحال حاضر هم تمرکز بر پشتیبانی از پیامرسان هایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده اند و زیرساخت های آنها آماده است و در طول این مدت هم کیفیتشان به شکل چشمگیری بالا رفته است.

پیام رسان بومی چه زمانی مورد اقبال قرار می گیرد؟

در این میان یکی از دلایلی که پیامرسان های خارجی مورد اقبال جهانی هستند، بدین سبب است که روابط جهانی برقرار می کنند و کاربر می تواند بوسیله آنها با کاربران کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند؛ با توجه به این هر کشوری بطور معمول یک پیامرسان داخلی هم دارد که خدمات دیگری را ارائه می دهد و مردم از آن هم استفاده می کنند؛ در ایران هم طبیعتا باید اینطور باشد.

به اعتقاد کارشناسان، اگر پیامرسان داخلی بخواهد فراگیر شود، باید این دو اتفاق بیفتد؛ لازم است توسط پیامرسان ها ارزش افزوده داخلی به وجود آمده و زندگی برای مردم تسهیل شود، همچون امکاناتی مانند خریدن بلیت، پرداخت مالیات، نوبت دهی پزشکی، نسخه الکترونیکی، تبادلات مالی، دریافت اخبار، ارتباط گرفتن با نهادهای حاکمیتی روی پیامرسان ها تعریف شود. این ارائه خدمات منجر می شود که اقبالی صورت گیرد و مردم از این پلت فرم ها بهره گیرند.

برخی مفسرین هم بر این مساله تاکید دارند که مردم باید مطمئن باشند که اگر فرضا حقوقشان در یک پلت فرم داخلی ضایع شد، مرجعی هست که از حقوقشان دفاع و پیگیری کند و حق و حقوق افراد را بگیرد و از سویی قوانین دست وپاگیر هم برای آنها وضع نکند. این اتفاق در تمام کشورها افتاده و صیانت از حقوق مردم بعلاوه ارزش افزوده داخلی، اقبال نسبت به پیامرسان های داخلی را بیشتر می کند.

استفاده از پیامرسان های داخلی چه مزیتی دارد؟

مزیت استفاده از پیامرسان های داخلی این است که اگر در فعالیت نرم افزارهای خارجی بهر دلیلی محدودیتی اعمال شد، در فعالیت آنها اختلال ایجاد نشود. در دولت گذشته هم بر ضرورت پشتیبانی از پیامرسان های داخلی تاکید شده بود و حل موانع رشد این صنعت در دستور کار قرار گرفت. اما ممکنست ابهامی از طرف کاربران که مهم ترین دلیل عدم استفاده از پیامرسان های داخلی را عدم اطمینان از حفظ حریم خصوصی دانسته ایجاد و سوالی مطرح شود آیا برنامه و تضمینی برای حفظ حریم شخصی وجود دارد؟ باید گفت طبق اعلام، بخش مهمی از مصوبه مربوط به پیامرسان ها ایجاد مکانیزم و روالی برای حفظ حریم خصوصی کاربران است.

طبق این گزارش تحقیقات نشان میدهد با اهمیت ترین موضوع صرفه اقتصادی، امکانات پیامرسان و حفظ حریم خصوصی است. وقتی کاربران از محصولی بهره گیرند سرمایه گذاری روی آن توجیه پذیر می شود بدین سبب اقناع عمومی و آگاهی دادن از خدمات گسترده پیامرسان های داخلی همچون راهکارهای موجود برای رونق بخشیدن به عملکرد این پیامرسان هاست؛ آگاهی افکار عمومی، معرفی خدمات، صرفه اقتصادی و حفظ حریم خصوصی همچون امکاناتی است که باید در فضای این شبکه ها صورت بگیرد تا مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.

یکی دیگر از مزایای توسعه پیامرسان، تولید محتوای انبوه توسط کاربران است. اگر محتوا در فضای مجازی را از کالاهای قابل تولید، توزیع و مصرف بدانیم، اقتصادی که حول آن شکل می گیرد را می توان اقتصاد محتوا نام گذاری کرد. در این اقتصاد، محتوا یک دفعه تولید می شود و چندین بار فروش می رود و همین طور هزینه توسعه و ارتقای هر کالا و خدمت محتوایی بسیار پایین تر از درآمد آنست، شناخت تقاضا و نیاز بازار به آسانی در آن امکان دارد، داده و تحلیل آن از مهم ترین دارایی های دارندگان کسب وکار و کشورهاست.

بهره مندی از مزایای اقتصاد محتوا

در دنیای امروز تولید محتوا و نشر آن بر بستر فضای مجازی یا مستقیماً برای فروش و درآمدزایی صورت می گیرد و یا برای اهداف دیگری ازجمله معرفی کسب وکار و فرهنگ سازی به کار بردن یک محصول به انجام می رسد. طبق آمارهای رسمی جهانی، در سال ۲۰۱۳ در عرصه تولید محتوا ۱۰۶ میلیارد دلار ارزش افزوده به وجود آمده است. این میزان در سال ۲۰۱۶ تنها در زمینه بازی آنلاین عددی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار است. اگر ایران تنها یک درصد از مزایای این اقتصاد را دارا باشد می تواند تحولی عظیم در تولید ناخالص داخلی خود بوجود آورد.

با تمام این اوصاف حمایت و تقویت پیامرسان های داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی خود همچون مطالبی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات و نهادهای تصمیم گیر درباره ی فضای مجازی هم مورد تاکید قرار گرفته است.
این مساله البته به خیلی قبل تر برمی گردد؛ در جلسه بهمن ماه سال ۱۳۹۵ شورای عالی فضای مجازی که به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد؛ بخش های دیگری از سند پشتیبانی از پیامرسان های داخلی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و قرار شد پیامرسان هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام آنها متعلق به ایرانیان باشد و میزبانی آنها نیز در داخل کشور انجام شده، به عنوان پیامرسان های داخلی محسوب شوند.
در این نشست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز موظف شد تسهیلات موثر کم بهره و همین طور امکان عرضه خدمات الکترونیک عمومی همچون دولت الکترونیک و خدمات بانکی و شهری را ارائه و در راستای تامین زیرساخت های شبکه ای و ذخیره سازی به آنها کمک نماید.
مرکز ملی فضای مجازی نیز اواخر خرداد ماه سال ۱۳۹۶ مبادرت به تهیه سندی با عنوان سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیامرسان های داخلی کرد و هدف از تهیه آنرا فراگیری پیام رسانهای اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی خارجی اعلام نمود. منظور از پیام رسانهای اجتماعی، سامانه های کاربر محور فراهم کننده بستر تعاملات اجتماعی برای برقراری ارتباطات فردی و گروهی بوسیله تبادل انواع محتواهای چندرسانه ای عنوان شده است.





منبع:

1401/07/20
16:52:56
5.0 / 5
165
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو