ماجرای مقابله مخابرات و شورای رقابت

ماجرای مقابله مخابرات و شورای رقابت به گزارش سئو سی، به دنبال اعلام مبحث افزایش تعرفه های تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات ایران، طی هفته های گذشته، چالش هایی میان شورای رقابت و این شرکت بر سر این مورد بوجود آمد و در نهایت بعد از آنکه شورای رقابت مخابرات را محکوم نمود، این شرکت هم اعلام نموده است که مدارک لازم را عرضه خواهد نمود.



به گزارش سئو سی به نقل از ایسنا، افزایش تعرفه تلفن ثابت توسط مخابرات مدت هاست که با اما و اگرهایی روبه رو شده است، باآنکه این مورد تابستان سال جاری مورد تأیید قرار گفت و ستاد تنظیم بازار هم افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد اما هنوز اجرایی نشده و گفته شد در صورت موافقت رگولاتوری و ابلاغ به مخابرات اعمال و اجرا می گردد.

طبق مصوبه ذکر شده کاربران تلفن های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر مبنای جدول جدید پیرامون تعرفه های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه ۲۰ هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه صرفا هزینه ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفاً به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند اما بعد از آن شورای رقابت دستور توقف هرگونه افزایش در هزینه خدمات تلفن ثابت را تا زمان عرضه دقیق هزینه تمام شده صادر کرد.

در این راستا اما رابطه شورای رقابت اعلام کرد، در پانصد و نهمین جلسه این شورا به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با عنایت به ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با مبحث دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت، شرکت مخابرات ایران موظف است با استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده، نظام خویش را به نحوی اصلاح نماید که هزینه تمام شده هر یک از خدمات تمام شده این شرکت به صورت مجزا و دقیق محاسبه شود و در صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت درج گردد، اما شرکت مخابرات ایران این مصوبه را اجرا نکرده است، بنابراین تا زمان ارائه دقیق هزینه ماهانه تمام شده خدمات تلفن ثابت، مندرج در صورت های مالی حسابرسی شده شرکت مخابرات ایران، هرگونه تغییر در هزینه خدمات تلفن ثابت و دریافت وجوه اضافی، مغایر مصوبه شورای رقابت بوده و باید به قید فوریت متوقف شود.

پس از این اتفاق، شرکت مخابرات ایران هم اعلام نمود که این شرکت همواره تمامی فعالیتهای خویش را بر مبنای قانون تجارت و مصوبات و الزامات حوزه رگولاتوری انجام می دهد و با رعایت الزامات قانونی پروانه فعالیت صادره و مصوبات هیات مدیره، علیرغم ثابت ماندن تعرفه ها در ۱۲ سال گذشته و رشد چندین برابری نرخ ارز و تورم به ارائه خدمات ارتباطی به همه ذی نفعان می پردازد؛ این شرکت همینطور تاکید کرده که ابلاغ دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت بعد از پیشنهاد و موافقت کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت و بعد از بررسی توسط ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است و با عنایت به لزوم پیاده سازی الزامات توسعه ای و رشد اقتصادی در کشور، شرکت مخابرات ایران همواره خدمات رسانی گسترده خویش را در سرتاسر کشور و در قالب مشتری مداری ادامه می دهد.

اما مبحث افزایش تعرفه تلفن ثابت از این قرار بود که این افزایش تعرفه در استان تهران بابت ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه، هزینه ای معادل ۲۰۰۰۰ تومان، برای سایر مراکز استان ها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵۰۰۰ تومان بعنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰۰۰۰ تومان مشخص شده بود.

اما اخیرا شورای رقابت در پانصد و نوزدهمین جلسه خود در ۱۷ آبان ماه سال جاری، شرکت مخابرات را به ارتکاب رویه ضدرقابتی محکوم نمود و اعلام نمود پیرو وصول شکایت بعضی از مشترکین در مورد اجرا نشدن مفاد مصوبه ۵۰۹ شورای رقابت در ۱۰ مهر ۱۴۰۱، مبحث در جلسه ۵۱۹ شورای رقابت مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت و بر همین مبنا شورای رقابت رای بر محکومیت شرکت مخابرات ایران به علت ارتکاب رویه ضد رقابتی صادر کرد.

موضوع جلسه ۵۰۹ شورای رقابت در خصوص توقف اجرای مصوبه ۴۶۶ مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ از جانب شرکت مخابرات ایران و مبادرت به درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت و دریافت آن از مشترکین بود. در ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با مبحث "دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت" شرکت مخابرات ایران موظف شده بود با استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده، نظام خویش را به نحوی اصلاح نماید که هزینه تمام شده هر یک از خدمات این شرکت به صورت مجزا و دقیق محاسبه شود و در صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت درج شود.

شرکت مخابرات هم نسبت به این اقدام شورای رقابت واکنش نشان داد و اعلام نمود ابلاغ دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت بعد از پیشنهاد و موافقت کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت و بعد از بررسی توسط ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است تا وضعیت توسعه شبکه مخابراتی ارتقا پیدا کند.

طبق اعلام شرکت مخابرات، با عنایت به ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با مبحث دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت، این شرکت در سال اول اجرای تعرفه ملزم به عرضه و استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده نبوده ولی این شرکت برپایه اعلام نظر شورای رقابت خویش را ملزم به فراهم کردن مدارک مورد نیاز این شورا کرده و هفته جاری ارائه می شود.

این شرکت همواره تاکید دارد که ثابت ماندن تعرفه خدمات ثابت شرکت مخابرات ایران در طول سالیان گذشته منجر به عدم توسعه مطلوب حوزه ارتباطات شده و با عنایت به نقش شرکت مخابرات ایران در پیاده سازی الزامات توسعه ای و رشد اقتصادی کشور، باید زیرساخت های این شرکت تحول یابد و این امر با سیاست گذاری های منطقی و همکاری تمامی ذی نفعان این حوزه و دستگاه ها مرتبط امکان پذیر است و میتوان ارتباطات کشور را توسعه داد و حیات باردیگر به ارتباطات بخشید.





منبع:

1401/08/23
12:22:30
5.0 / 5
150
تگهای خبر: تلفن , توسعه , خدمات , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو