عبور تراکنش های ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ از مرز دو میلیارد

عبور تراکنش های ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ از مرز دو میلیارد سئو سی: به گزارش سئو سی، طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران تعداد تراکنش های ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ امسال از مرز دو میلیارد تراکنش عبور کرده است.



به گزارش سئو سی به نقل از ایسنا، گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار ( PGSB) بستری برای عرضه خدمات سازمان های دولتی و بنگاه های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است. سال ۱۳۹۸ بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران به استناد مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه، گذرگاه عمومی خدمات دولت را راه اندازی و در جهت برون سپاری و بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در چارچوب طرح (PPP ) و به شکل (BOT) اجرا کرد.

بر این اساس، سازمان فناوری اطلاعات ایران از راه فراخوان و رقابت عمومی پروژه گذرگاه عمومی خدمات دولت را طی برنامه ای هفت ساله به بخش خصوصی واگذار کرد و در پایان پروژه تمامی زیرساخت ها، دست آوردها، امتیازات و حقوق مادی و معنوی ناشی از اجرای این طرح به سازمان فناوری اطلاعات ایران منتقل خواهد شد؛ در این پروژه دریافت خدمات و استعلامات مرکز ملی تبادل اطلاعات از راه عرضه برخی از رابط های برنامه نویسی (API ) فراهم می شود.

در همین رابطه عضو هیات مدیره یکی از شرکتهای مجری پروژه گفته بود هدف ما بعنوان اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت تسهیل در عرضه این (API)ها در کسب و کارها البته با نگاه ویژه به حفظ امنیت سازمان های سرویس دهنده و گیرنده، حفظ حریم خصوصی کاربران و داده های حساس است.

اهداف اصلی در این پروژه تسهیل خدمات و سرویسهای دولتی و عمومی به کسب و کار ها و شرکت ها اعلام شده بود. همینطور در نظر گرفته شده بود که سرویسهای دولت در یک قالب یکپارچه به مردم عرضه شود و از راه ایجاد بازارچه خدمات دولت الکترونیکی بتوان که این استفاده را گسترش داد.

بنا بر اعلام مسؤلان پروژه، طی ماه های گذشته عمده تمرکز این شرکت بر طراحی، تدوین و نهایی سازی معماری مورد نیاز در این طرح (PGSB) بوده و به طبع تأمین زیرساخت ها و نیازمندی های سخت افزاری جهت نصب در دیتا سنتر سازمان فناوری اطلاعات است. این پروژه در ابتدا با چهار دستگاه سرویس دهنده و ۶۸ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده آغاز به کار کرد، اندکی بیشتر از یک و نیم میلیون تراکنش داشت، در سال ۱۳۹۹ با ۱۶ دستگاه سرویس دهنده و ۲۷۲ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده به تعداد چشمگیر ۱۹۳ میلیون تراکنش رسید.

تعداد تراکنش های این گذرگاه پارسال بالغ بر ۳۹۴ میلیون تراکنش اعلام گردید و پیشبینی می شود تا آخر سال جاری این رقم از ۵۵۰ میلیون تراکنش گذر کند که این امر نشان دهنده رشد روزافزون اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور با عنایت به این خدمات و بازار رو به توسعه آن است.

اما طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، برپایه جدید ترین گزاش انتشار یافته از جانب مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات در رابطه با آخرین وضعیت گذرگاه عمومی خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات آمارها حاکی از آن هستند که در اولین ماه فصل پاییز با انجام بیشتر از ۵۰۰ میلیون تراکنش، مجموع تراکنش ها در این گذرگاه از آغاز راه اندازی تا کنون از دو میلیارد و ۳۳۵ میلیون عبور کرده است. این در شرایطی است که این رقم در فروردین ماه در حدود ۱۲۰ میلیون تراکنش بود.

سرویس دهنده های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ

در این ماه، مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور با بیشتر از ۵۰۰ هزار تراکنش برترین سرویس دهنده این گذرگاه بود و بیشتر از ۹۷ درصد از تراکنش ها را به خود اختصاص داد. از آغاز سالجاری تابحال به صورت معمول صدر برترین دستگاههای سرویس دهنده از میان ۴۳ دستگاه سرویس دهنده به ترتیب وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده اند.

سرویس گیرنده های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ

در خصوص دریافت سرویسهای الکترونیکی، در مهرماه از میان کسب و کارها و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات به ترتیب وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) بیش ترین تعداد تراکنش ها را به خود اختصاص داده اند.

از ابتدای سالجاری هم بیش ترین تعداد تراکنش استفاده از خدمات الکترونیکی از میان ۶۵۳ کسب و کار و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات به ترتیب در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش، شرکت اسنپ و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بوده است. از مجموع ۵۲۰ میلیون تراکنش گذرگاه عمومی خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات در مهرماه سال ۱۴۰۱، سرویس استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من، سرویس ثبت زائر، سرویس امور استخدامی سامانه امید وزارت کشور و سرویس ارسال پیامک نظرسنجی سازمان امور اداری و استخدامی در لیست پرکاربردترین خدمات قرار داشته اند.





منبع:

1401/09/03
16:44:36
5.0 / 5
547
تگهای خبر: آموزش , اپراتور , الكترونیك , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو