سرنوشت آخرین جویشگر ایرانی چه شد؟

سرنوشت آخرین جویشگر ایرانی چه شد؟ سئو سی: مرورگر ایرانی ذره بین که در سال 1399 فعالیت خودرا شروع کرد، تلاش داشت با ایجاد بستری یکپارچه از انواع موتورهای جست وجوی موضوعی، در دو سطح، به سهولت دسترسی فارسی زبانان به خدمات و محتوای وب و انواع رسانه های اجتماعی کمک نماید.



به گزارش سئو سی به نقل از ایسنا، موتور جست وجو، جویشگر یا جست وجوگر بطور عمومی به برنامه ای گفته می شود که کلمات کلیدی را در یک سند یا بانک اطلاعاتی جست وجو می کند؛ همین طور در اینترنت به برنامه ای گفته می شود که کلمات کلیدی موجود در فایل ها و سندهای وب جهانی، گروههای خبری، منوهای گوفر و آرشیوهای FTP را جست وجو می کند. هم اکنون گوگل، موتور جست وجویی است که نه فقط در کشور آمریکا، بلکه در خیلی از کشورهای دیگر و حتی در ایران هم مورد استفاده قرار می گیرد اما در این میان کشورهایی هم هستند که از موتورهای بومی خود استفاده می نمایند، همچون چین با بایدو، کره جنوبی با نیور و روسیه با یاندکس که هر کدام کاربران خودرا دارند و سهمی از پرس وجوهای روزانه را به خود اختصاص داده اند.

بنابراین همین موضوع سبب شد فکر داشتن یک موتور جست وجوی بومی در ایران هم ایجاد شود و در نتیجه پشتیبانی از جویشگرهای بومی برمبنای تهیه و ارائه طرح کسب وکار به تصویب شورای راهبری جویشگر بومی رسید و قرار شد که مدلهای کسب وکار موتورهای جست وجوی «پارسی جو» و «یوز» برای ادامه فعالیت به شورای راهبری ارائه شوند؛ البته مسئولان معتقدند در هیچ کجای دنیا جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی شود بلکه هدف دیگری را که پاسخگویی به نیازهای کاربران بومی است دنبال می کنند و باتوجه به اطلاعاتی که خدمات بومی دارند، این هدف از یک ابزار بومی بهتر از یک ابزار بین المللی برمی آید.

طی سالهای قبل از فعالیت حدود هشت موتور جست و جوی بومی آگاهی داده شد که می توان به مواردی مانند «ذره بین» «یوز» «پارسی جو» و «گرگر» اشاره نمود که مرورگر ذره بین در سال ۱۳۹۹ فعالیت خودرا شروع و این امیدواری را ایجاد کرد که باتوجه به برخورداری از قابلیت های محلی خوب قسمتی از نیازهای مردم را بمراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تامین کند.

ویژگی های موتور جست و جوی ذره بین چیست؟

این مرورگر علاوه بر نمایش نتایج موتورهای جست وجو نظیر گوگل بوسیله فراجستجوگر خود، امکانات و خدمات ویژه ای ارائه می دهد که وب گردی در اینترنت را بهبود می بخشد. این موتور جست وجو دسترسی کاربران به انواع محتواهای ویدئویی، صوتی و آموزشی در دنیای وب و رسانه های اجتماعی را به آسانی امکان پذیر می کند. حتی بخش آوا در ذره بین انواع محتواها از موسیقی و پادکست گرفته تا مداحی و کتاب های صوتی را بدون نیاز به دانلود در اختیار کاربران قرار می دهد که مشابه آن در موتور جست وجو گوگل هم وجود ندارد.

طبق اعلام، جست وجو و دسترسی سریع به فروشگاه های اینترنتی، اطلاع از بازار ملک و خودرو، طلا و... از دیگر خاصیت های ذره بین است. علاوه بر امکانات ذره بین، استفاده از این موتور جست وجو، مزیت های ترافیکی مثل ترافیک رایگان در قالب بسته اینترنتی و اینترنت نیم بها را هم دارد؛ همین طور ارائه پاسخ های هوشمند، امکان جست وجو و گشت وگذار در محتوای رسانه های اجتماعی، پیامرسان ها، دسترسی به خدمات تصویری، متنی و ویدئوییِ داخلی و خارجی از دیگر امکانات این موتور جست وجوی ایرانی است.

از سوی دیگر توسعه خدمات متنوع مطابق با نیازهای بومی و محلی، افزایش درآمد ملی بوسیله کسب درآمد جویشگر بومی، ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در فضای مجازی، کمک به ایجاد مزیت رقابتی برای جویشگر بومی نسبت به رقبای غیربومی، گسترش زیرساخت های تولید و ارائه خدمات و محتوای جویشگر بومی، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، صیانت از اطلاعات و ارتقای امنیت ملی در فضای مجازی و بهره مندی از گزارشات ذائقه سنجی کاربران ایرانی برای ارتقای خدمات فضای مجازی از ضرورت ها و اهداف کلان جویشگرهای بومی عنوان شده است.

همچنین در قسمت معرفی این مرورگر اعلام شده که تلاش می کند تجربه کاربری بهتری را در دسترسی به محتوا و خدمات دنیای وب و نیز جست وجو به زبان فارسی فراهم آورد. برای نیل به این هدف، ذره بین علاوه بر ارائه پاسخ های هوشمند در حوزه های مختلف (برای مثال روند قیمت های طلا و ارز، پیش بینی آب و هوای شهرهای مختلف، دستورهای آشپزی و غیره)، موتورهای جستجوی موضوعی هوشمندی در زمینه های گوناگونی همچون موسیقی، ویدیو، خرید و فروش، خبر و سرگرمی و غیره را توسعه داده است. شعار این مرورگر دسترسی سهل به خدمات دنیای وب است که می کوشد با ایجاد بستری یکپارچه از جستجوگرهای موضوعی در حوزه های مختلف به آن برسد و بدون نیاز به نصب انواع اپلیکیشن ها، تجربه خوبی را برای کاربر خود بوجود آورد.

ذره بین اما برای پاسخ به جست وجوهای عمومی از معماری رایج در موتورهای جست وجو به نام متاسرچ (یا همان فراجستجو) استفاده می نماید که مانند بسیاری از موارد مشابه خارجی، علاوه بر خزش و رتبه بندی صفحات توسط موتور جستجوی خود، از نتایج سایر موتورهای جستجو نیز استفاده می نماید. در دنیای وب، خدمات و محتوای بسیار گسترده و روزافزونی تولید می شود که دسترسی به آنها برای همه کاربران کار ساده ای نیست. سرویس دهنده های بزرگی در دنیا برای بهبود دسترسی به این محتوا درحال ارائه انواع سرویس ها هستند. با اینحال از یک سو خیلی از این خدمات برای کاربر فارسی زبان فعال نیست و از طرف دیگر هنوز هم می توان خدمات بسیار متنوعی برای ایجاد سهولت دسترسی کاربر به این خدمات و محتوای گسترده توسعه داد؛ به همین علت شرکت های بزرگی در دنیا در این راه پیش می روند.

طبق اطلاعات سایت مرورگر ذره بین، این مرورگر تلاش می کند با ایجاد بستری یکپارچه از انواع موتورهای جستجوی موضوعی، در دو سطح، به سهولت دسترسی فارسی زبانان به خدمات و محتوای وب و انواع رسانه های اجتماعی کمک نماید. در سطح اول، محصولات متنوعی وجود دارند که با تمرکز در زمینه های مختلف همچون موسیقی، فیلم و سریال، خرید کالا یا خدمات و غیره به این امر کمک می کنند و در سطح بالاتر، ایجاد پلتفرمی یکپارچه از این محصولات متنوع است که کاربر با نصب یک اپلیکیشن، به همه این محصولات دسترسی دارد.

گفته شده چشم انداز مرورگر ذره بین تسهیل دسترسی به اطلاعات و خدمات دنیای وب برای همه فارسی زبانان در گروههای سنی و دانشی مختلف است؛ به همین دلیل ماموریت ذره بین ارائه بستری یکپارچه از جست وجوگرهای موضوعی هوشمند، جهت دسترسی متمرکز به همه اطلاعات و خدمات فضای مجازی فارسی است.

نقطه قوت موتورهای جویشگر بومی پاسخ دادن به جست وجوهای تراکنشی در قالب خدمات خاص است، در صورتیکه استفاده فعلی کاربران از گوگل و یاهو جنبه دریافت اطلاعات و پیدا کردن سایت های مختلف را دارد. اما در کنار مزایای گفته شده جویشگرهای بومی با چالش و مشکلاتی روبه رو هستند و برخی کارشناسان معتقدند مشکل عمده جویشگرهای بومی نه سخت افزاری است و نه نرم افزاری چون امکان خرید سخت افزاری از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و از نظر نرم افزاری نیز جویشگرهای بومی به رشد قابل قبولی رسیده اند؛ مشکل اصلی این است این جویشگرها باید از طرف مردم مورد پذیرش قرار گیرند و مردم ترجیح بدهند بجای جست وجوگرهای خارجی مانند گوگل و بینگ، از جویشگرهای داخلی بهره گیرند.

بنابراین به اعتقاد کارشناسان توسعه موتورهای جست وجوی ایرانی همچون ذره بین و مورد استفاده قرار گرفتن آنها در صورتی میسر می شود که سرعت جست وجوگرهای ایرانی نسبت به دیگر جست وجوگرها بالاتر باشد و در امتداد آن پهنای باند داخلی و حجم محتوای فارسی هم افزایش پیدا کند.

بر این اساس، برای تشویق کاربران و شهروندان به استفاده از این موتور جست وجوها لازم است در آنها مزایایی نسبت به نمونه های خارجی وجود داشته باشد که این امر به مرور محقق می گردد، از طرف دیگر لازم است طراحی کنندگان این جویشگرها بتوانند تعداد صفحاتی که آدرس می دهند را افزایش داده و تعداد این صفحات را به بالای چند میلیارد برسانند.

طی سالهای قبل کمبود آمار و اطلاعات درباره ی پرس وجوی کاربران از ضعف های موجود دراین زمینه اعلام شد، به عبارتی این که روزانه چند نفر به گوگل مراجعه می کنند و چند کوئری (پرس وجو) به گوگل می فرستند یا این که روزانه چند درصد از پرس وجوها به جویشگرهای بومی می رود، تقریبی است و به جهت اینکه این موارد دقیق اندازه گیری شود نیاز است اطلاعاتی که مردم در اینترنت ارسال و دریافت می کنند مشاهده و آنالیز شود.

این انتظار وجود دارد موتورهای جست وجویی مانند ذره بین در یک فضای رقابتی توجه و اعتماد کاربر را به خود جلب کنند، بتوانند قسمتی از نیازمندی های مردم را بوسیله توانمندی داخلی تامین کنند و مردم برای یافتن پاسخ سوالات خود به موتورهای جست وجویی مراجعه کنند که محتوای داخلی را ارائه می دهد.





منبع:

1401/11/22
13:58:00
5.0 / 5
444
تگهای خبر: آموزش , اپل , اپلیكیشن , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
SEOc
seoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سئو سی محفوظ است

سئو سی

فناوری اطلاعات و سئو