سند تسهیم درآمد محتوا حوزه دیجیتال و بخش محتوای بومی را تقویت می کند سئو سی: یک فعال فضای مجازی ضمن بیان مزایای سند تسهیم درآمد محتوا دلیلهای مخالف برخی با این سند را اعلام نمود. به گزارش سئو سی به نقل از مهر، مسعود نظری منش، رییس هیات مدیره مجمع فعالان فضای مجازی در عرصه کودک و نوجوان در یادداشتی به مهر درباره ی سند تسهیم درآمد محتوا آورده است: «سند تسهیم درآمد محتوا، مهم ترین سند در تاریخ تولید و نشر محتوای کشور به شمار می رود؛ سندی که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه را وارد حوزه محتوا می کند و می تواند اندازه بازار محتوا را حداقل سه برابر وضع موجود کند. انتشار چند بیانیه متفاوت و گاه متضاد درباره ی سند تسهیم درآمد محتوا که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است، بهانه نوشتن این یادداشت شد. متن این سند مشخص و انتشار یافته است. در بیانیه شرکت های پخش ویدئویی(VOD)، این سند «مفسده انگیز، زیان بار و عامل رانت» توصیف شده، اما در بیانیه انجمن های نشر دیجیتال، آنرا «مفید، مؤثر، ضروری و تحول آفرین» برای اکوسیستم محتوا دانسته اند. سند تسهیم درآمد محتوا بطور خلاصه چیست؟ بطور خلاصه، سازوکاری است برای توزیع عادلانه درآمد حاصل از مصرف اینترنت در کشور، با هدف دفاع از تولیدکنندگان محتوای داخلی. این سند سه اقدام اساسی انجام می دهد: تبدیل تعرفه ترافیک داخلی از نیم بها به تمام بها: قبل از این اپراتورها موظف بودند ترافیک داخلی را با تعرفه نیم بها عرضه کنند، اما در عمل این الزام را رعایت نمی کردند و تخلفاتی صورت می گرفت که به زیان مردم بود. حال این تعرفه بطور رسمی تمام بها شده است. دریافت ۲۰ درصد عوارض از ترافیک بین الملل توسط زیرساخت: این مبلغ با یک پروسه مشخص به صندوقی زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی واریز می شود. (پیش بینی می شود رقم این درآمد بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان باشد.) برای ممانعت از افزایش قیمت اینترنت مردم و ضرر نکردن اپراتورها، دولت سهم خود از درآمد اپراتورها را تا ۵۰ درصد کاهش داده است تا بر اساس گفته وزیر ارتباطات، «نهضت تولید محتوا» شروع شود. توزیع درآمد میان بازیگران زنجیره محتوایی: این مبالغ با نظارت تنظیم گران بخشی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد و برمبنای شاخص هایی که در کمیسیون عالی محتوا تصویب خواهند شد، میان تولیدکنندگان محتوا توزیع می شود. نتایج این توزیع نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. چرخه پیشین بازار محتوا چه طور بود؟ از زمان راه اندازی خدمات ارزش افزوده (VAS)، اپراتورها نقش اصلی را در بازار محتوا داشتند. اما این پروسه به سرعت از مسیر اصلی منحرف شد. در نیمه نخست دهه ۱۳۹۰، این خدمات گردش مالی بالاتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان ایجاد کردند که به مردم تحمیل شد و از جیب مردم رفت. که به نرخ امروز معادل حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. وزیر وقت ارتباطات با ابزارهای قانونی جلوی این روند زیان بار را گرفت. در نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ با رشد خدمات محتوای داخلی، شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای برای نیم بها شدن ترافیک داخلی صادر کرد تا از تولیدکنندگان محتوا حمایت شود و استفاده از خدمات داخلی مقرون به صرفه تر از نمونه های خارجی شود. (تعرفه ترجیحی) این سیاست، مشوقی برای کاربران و اپراتورها بود، برای اینکه ترافیک داخلی هزینه بسیار کمتری برای اپراتورها داشت، کاربران هم پول کمتری برای بهره مندی از ترافیک داخلی پرداخت می کردند. اما مدتی بعد، برخی شرکت های پخش فیلم و سریال با همکاری اپراتورها برخلاف مصوبه شورا، ترافیک داخلی را بصورت تمام بها محاسبه کردند. به عنوان مثال اگر قیمت هر گیگابایت ترافیک داخلی ۱، ۵۰۰ تومان بود، با کاربران ۳، ۰۰۰ تومان محاسبه کردند و تفاوت آنرا میان خود تقسیم می کردند. این اقدام، تخلفی بود که سالانه چندین میلیارد تومان درآمد ایجاد می کرد و زمینه رشد برخی خدمات فیلم و سریال را فراهم آورد. به همین دلیل، خیلی از این سرویس ها بر روی صفحه خود اعلام می کنند: حجم اینترنت شما تمام بها محاسبه می شود. این تخلف به یک رویه پذیرفته شده در بازار محتوای ویدئویی تبدیل شد. اما شورای عالی فضای مجازی باید با این روند غیرقانونی برخورد می کرد. این تخلف ساختاری، بازاری به وجود آورده است که در آن اپراتورها حکمران اصلی محتوا شده اند و برخی شرکت های بزرگ نیز منافع خودرا بر همین مبنا بنا کرده اند. سند تسهیم درآمد محتوا چه طور شکل گرفت؟ ایده ایجاد این سند، قبل از همکاری اپراتورها با خدمات پخش فیلم و سریال عنوان شد. هدف این بود که تولیدکنندگان محتوا از محل فروش محتوا به صورت ترافیک، سهمی داشته باشند، برای اینکه در شیوه قبلی سودی نصیب آنان نمی شد. در طول ۶ سال، نسخه های مختلفی از این سند تهیه شد تا عاقبت سندی به تصویب رسید که حال در دسترس عموم قرار دارد. این سند، مصوبه قبلی بر اساس نیم بها بودن ترافیک داخلی را کنار گذاشت، چونکه در عمل رعایت نمی شد. در عوض، تعرفه ای بر ترافیک بین المللی اعمال کرد تا از محل این درآمد، تولید محتوای داخلی تقویت شود. رقم پیش بینی شده برای این مدل، بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است. این تعرفه روی ترافیک بین المللی، اینترنت را برای کاربران گران نمی نماید. برای جبران کاهش سود اپراتورها، دولت ۵۰ درصد از سهم خود از درآمد اپراتورها را بخشید. در حقیقت، این مبلغ کمک دولت برای توسعه بازار محتوا است. این سند یکی از ماموریت های اصلی مرکز ملی فضای مجازی را محقق می کند: تقویت حوزه دیجیتال، خصوصاً بخش محتوای بومی. حالا شرایطی فراهم گشته است که با حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، بازار محتوا تقویت شود. این سرمایه گذاری می تواند ۲ تا ۳ برابر خودش، سرمایه بخش خصوصی را نیز جذب نماید. در نتیجه، اندازه بازار محتوا حداقل سه برابر خواهد شد و این رشد، به تولید، توزیع و مصرف محتوای با کیفیت تر کمک می کند؛ محتوایی که با فرهنگ و نیازهای بومی جامعه هماهنگ ما است. اجرای این سند چه نتایجی دارد؟ گسترش بازار محتوای دیجیتال: با ظرفیتهای جدید کسب درآمد از محتوای دیجیتال، با اجرای این سند بطور قطع شاهد حضور کارآفرینان و به تبع آنها سرمایه گذاران جدید و در نتیجه چند برابر شدن اندازه بازار محتوای دیجیتال در کشور خواهیم بود. کاهش هزینه تولید و توزیع: افزایش مقیاس موجب صرفه جویی در هزینه ها و کاهش هزینه تولید می شود. دسترسی ارزان تر به محتوای باکیفیت: مخاطبان با هزینه کمتر به محتوای بهتر دسترسی پیدا می کنند چونکه هزینه تولید محتوا کاسته می شود. جذب سرمایه گذاری: شفافیت مالی، ورود سرمایه گذاران را راحت می کند. توسعه صادرات محتوا: با افزایش کیفیت و قدرت مالی، محتوای داخلی قابلیت حضور در بازار جهانی پیدا می کند. ایجاد اشتغال: فرصت های شغلی در عرصه های مختلف محتوا بیشتر می شود. رشد اقتصاد دیجیتال: سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی بیشتر می شود. کاهش وابستگی به محتوای خارجی: با تولید محتوای بومی باکیفیت نیاز به محتوای بیگانه کاهش پیدا می کند. شفاف سازی مالی و کاهش رانت: درآمدهای سند تحت نظارت و شفاف توزیع می شود. فقط هم شامل بخش خصوصی می شود. افزایش نوآوری در محتوا: با سرمایه های جدید زمینه برای خلق ایده ها و قالب های جدید فراهم می شود. تقویت سواد رسانه ای: آگاهی عمومی با دسترسی به محتوای بومی و سالم بیشتر می شود. چرا برخی با این سند مخالف اند؟ مخالفان این سند از میان شرکت های VOD هستند. یکی از انجمن های فعال در این عرصه، طی نامه ای به رییس جمهور، مخالفت خودرا اعلام نموده است. این مخالفت در حالی مطرح شده که هنوز بخشنامه ها و سازوکار اجرائی سند نوشته نشده و مقرر است بعد از تدوین، در کمیسیون عالی محتوا به تصویب برسد. هم اکنون، مخالفان سند بوسیله نقض مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ی ترافیک نیم بها، درآمدهایی بدون نظارت کسب می کنند. طبیعی است که نخواهند این درآمد تضمین شده را با چشم انداز یک ساختار شفاف جایگزین کنند. بدین سبب متهم کردن این سند به فساد، بیشتر فرار رو به جلو است. برآوردها نشان میدهد که در طول ۷ سال گذشته، درآمد حاصل از نقض مصوبه شورا، رقمی قابل توجه بوده است. این مبلغ، بدون شفافیت میان اپراتورها و تعدادی از سرویس دهندگان فیلم و سریال تقسیم شده و آنهایی که حال نامه مخالفت نوشته اند، از ذی نفعان این رویه بوده اند. اما سند تسهیم درآمد محتوا، با حذف این پروسه غیرشفاف، حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه شفاف را وارد بازار محتوا می کند که شامل همه حوزه های محتوایی می شود: فیلم و سریال، پیامرسان ها، رسانه های خبری و متنی، اپلیکیشن های کودک، خدمات هوش مصنوعی، کتاب دیجیتال، پادکست، بازیهای موبایلی، میکرو رسانه ها و…از آن جمله هستند. در مدل قبلی، هیچ شفافیتی در تولید و عرضه محتوا وجود نداشت و حکمرانی محتوا در اختیار اپراتورها بود. اما در سند تسهیم درآمد محتوا، هم تولید محتوا مورد حمایت قرار می گیرد و هم حکمرانی محتوا از اپراتورها به نهادهای تخصصی مثل وزارت ارشاد منتقل می شود تا اپراتورها به وظایف اصلی خود در حوزه تماس، اینترنت و خدمات زیرساختی متمرکز شوند. مهم ترین سند تاریخ تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، حال در انتظار اقدام جدی دولت برای اجراست تا زمینه ساز اصلاحی اساسی در روندهای تولید محتوا در کشور شود و فرایندها را بصورت قانونی، شفاف و رو به رشد سامان دهد.» منبع: seoc.ir 1404/05/08 09:27:36 5.0 / 5 8 تگهای خبر: اپراتور , اپل , اپلیكیشن , اینترنت این مطلب سئوسی را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط تلگرام مردم چین را خشمگین کرد اختلال اینترنت تا حل مشکل برق ادامه دارد مایکروسافت بستر نفوذ هکرها به آژانس های دولتی و کسب و کارها شد همایش اینترنت، آینده ایران با سه پنل تخصصی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۵