چین می خواهد داور اصلی هوش مصنوعی در جهان باشد سئو سی: چین می خواهد در حوزه تنظیم مقررات هوش مصنوعی، رهبری جهان را بر عهده بگیرد آیا این طرح قابل اجراست و چه چالش هایی پیش روی تنظیم کنندگان مقررات و کشورهای برای حفظ امنیت داده ها و حریم خصوصی کاربران وجود دارد؟ به گزارش سئو سی به نقل از ایسنا، چین با قرار دادن هوش مصنوعی در مرکز استراتژی اقتصادی خود، درحال پیشبرد تلاش هایی برای ایجاد یک سیستم بین المللی برای مدیریت استفاده از این فنآوری است. به نقل از نیچر، با وجود خطراتی از تشدید نابرابری گرفته تا ایجاد فاجعه وجودی، جهان هنوز در مورد مقررات در ارتباط با مدیریت هوش مصنوعی به توافق نرسیده است. بااینکه مجموعه ای از مقررات ملی و منطقه ای وجود دارد، اما برای خیلی از کشورها هنوز قوانین الزام آور درحال تدوین است. در ماه اکتبر، در نشستی از مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، شی جین پینگ، رئیس دولت چین، پیشنهاد کشورش برای ایجاد نهادی به نام سازمان همکاری جهانی هوش مصنوعی (WAICO) را تکرار کرد که ملت ها را تحت عنوان قدمی در راستای ایجاد یک سیستم حاکمیت جهانی برای هوش مصنوعی گرد هم می آورد. این پیشنهاد قسمتی از یک تلاش گسترده تر برای رهبری تلاش ها برای مدیریت هوش مصنوعی است، بر خلاف رویکرد ایالات متحده که بر مقررات زدایی متمرکز است. موانع زیادی بر سر راه ایجاد یک توافق نامه الزام آور بین دولتی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد، اما تعدادی از طرفداران آن می گویند که این امر امکانپذیر است و این فناوری را با سایر کوشش های پرخطر اما مفید که برای آنها توافق نامه هایی وجود دارد، مانند انرژی هسته ای و هوانوردی، مقایسه می کنند. مجله نیچر به رویکرد چین، چگونگی تشکیل یک نهاد جهانی حاکمیت هوش مصنوعی و احتمال موفقیت آن نگاهی انداخته است که به آن می پردازیم. اکوسیستم هوش مصنوعی چین چه تفاوتی با سایر کشورها دارد؟ شرکتهای چینی با تشویق دولت، تمایل دارند مدلها را به شکل آزاد منتشر کنند، به این معنا که می توان آنها را دانلود کرد و برمبنای آنها مدلهای جدیدی ساخت. در مقایسه با کشورهای غربی، چین تمرکز کمتری بر ساخت ماشین هایی دارد که می توانند از انسان ها پیشی بگیرند که اغلب به عنوان هوش عمومی مصنوعی شناخته می شوند و در عوض بر مسابقه ای جهت استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبرد رشد اقتصادی تمرکز دارد. کوان یی نگ، که رهبری حاکمیت بین المللی هوش مصنوعی را در یک شرکت مشاوره مستقر در پکن که بر ایمنی هوش مصنوعی تمرکز دارد به نام Concordia AI، رهبری می کند، می گوید: این امر با سیاستی که در ماه آگوست به نام AI+ عرضه شد، نشان داده شده است. چین چه طور به تنظیم مقررات هوش مصنوعی نزدیک می شود؟ چین از نخستین کشورهایی بود که از سال ۲۰۲۲ مقررات ویژه هوش مصنوعی را معرفی نمود و قوانین گسترده ای در مورد محتوای مضر، حریم خصوصی و امنیت داده ها دارد. نگ می گوید توسعه دهندگان سرویسهای عمومی مبتنی بر هوش مصنوعی باید پیش از استقرار، به تنظیم کنندگان چینی اجازه دهند سیستم های خویش را آزمایش نمایند. نتیجه این است که مدل هایی مانند مدلهای توسعه یافته توسط شرکت مستقر در هانگژو، معروف به دیپ سیک که اوایل امسال با مدل R1 خود به شهرت جهانی رسید، به قول جوآنا برایسون، دانشمند کامپیوتر و محقق اخلاق هوش مصنوعی در مدرسه هرتی در برلین جزو «تنظیم شده ترین مدلهای جهان» هستند. با این وجود، آنجلا ژانگ، محقق حقوق و متخصص مقررات هوش مصنوعی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس، می گوید مقامات اغلب نگاهی ملایم برای اجرای این مقررات اتخاذ می کنند. در مقابل، ایالات متحده هیچ قانون جامعی در مورد هوش مصنوعی در سطح فدرال ندارد و در ژانویه، دونالد ترامپ، رییس جمهور، دستور اجرایی با هدف تضمین ایمنی هوش مصنوعی را لغو نمود. او دولت خویش را طرفدار صنعت معرفی کرده و ماه گذشته در پستی در شبکه های اجتماعی پیشنهاد نمود که بندی را به لایحه فدرال اضافه کند تا از تنظیم مقررات هوش مصنوعی توسط ایالت ها پیشگیری کند. رویکرد اتحادیه اروپا طبقه بندی سیستم های هوش مصنوعی برمبنای سطح ریسک بوده است، با قوانین مختلف در ارتباط با شفافیت و نظارت در هر سطح، و تعهداتی که در ماه آگوست لازم الاجرا شدند و قدرتمندترین سیستم های هوش مصنوعی را هدف قرار دادند. در همین حال، دولت بریتانیا برنامه هایی را برای معرفی قانون جامع هوش مصنوعی تا سال آینده، به تعویق انداخته است. چه قانون بین المللی برای مدیریت هوش مصنوعی وجود دارد؟ قوانین کمی وجود دارد. تنها قوانین بین المللی الزام آور از نظر قانونی از جانب شورای اروپا، یک سازمان بین المللی متشکل از کشورهای عضو اروپایی، جدا از اتحادیه اروپا، که کنوانسیون چارچوب خود در مورد هوش مصنوعی را در ماه مه 2024 تأسیس کرد، آمده است. این پیمان هر کشور امضاکننده را به اجرای تعهدات گسترده خود مانند اطمینان از همسویی کارهای هوش مصنوعی با حقوق بشر از راه قوانین ملی خود متعهد می کند. اما لوسیا ولاسکو، اقتصاددان و محقق در طرح مدیریت هوش مصنوعی مدرسه مارتین آکسفورد، مستقر در نیویورک، می گوید هیچ تحریم یا نهاد اجرایی فراملی وجود ندارد. شرکتها و ملت ها همین طور توافق نامه های غیرالزام آور مختلفی را امضا کرده اند، مانند سفارش نامه یونسکو در مورد اخلاق هوش مصنوعی، اصول هوش مصنوعی OECD و اعلامیه بلچلی که یک توافق نامه بین المللی است که توسط ۲۸ کشور در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا در سال ۲۰۲۳ به امضا رسید. چندین گروه متخصص اسنادی را تهیه کرده اند که خطرات را شرح می دهند، یکی از برجسته ترین آنها گزارش بین المللی ایمنی هوش مصنوعی است. سازمان ملل متحد (UN) یک هیات علمی برای هدایت کوشش های نظارتی کشورها بوجود آورده است. چین چه پیشنهادی داده است؟ مقامات چینی گفته اند که سازمان همکاری جهانی هوش مصنوعی راهی برای کشورها خواهد بود تا قوانین حاکمیت هوش مصنوعی را هماهنگ کنند، در حالیکه به تفاوت ها در سیاستها و رویه های ملی کاملا احترام می گذارند. چین پیشنهاد داده است که دفتر مرکزی این نهاد در شانگهای باشد، اما جزئیات دیگر نامشخص است. به نظر نمی رسد سازمان همکاری جهانی هوش مصنوعی مستقیما، هوش مصنوعی را مدیریت کند و چین گفته است که از رویکرد سازمان ملل برای مدیریت هوش مصنوعی جهانی حمایت می کند اما این می تواند مسیری برای کشورها باشد تا بتدریج حول یک چارچوب متحد شوند. نگ می گوید درخواست شی برای ایجاد سازمان همکاری جهانی هوش مصنوعی دستکم چهارمین تلاش از جانب یک مقام چینی در چهار ماه گذشته بود که نشان داده است این ایده برای دولت مهم می باشد. ژانگ می گوید یکی از دلیلهای آن تجاری است. او می گوید: این واقعیت که چین قادر به تعیین استانداردها است، به انتشار محصولات چین در سراسر دنیا کمک می نماید. این اقدام همین طور به چین وجهه دیپلماتیک می دهد. ژانگ می گوید: چین تلاش می کند مانند برادر بزرگتر برای نیم کره جنوبی باشد و استدلال می کند که ما نیز باید در مدیریت هوش مصنوعی صدای خویش را داشته باشیم و به ما دیکته نشود. یک شکل جهانی از مدیریت چه طور خواهد بود؟ نگ می گوید کارشناسان ایمنی هوش مصنوعی اغلب به مقررات انرژی هسته ای و ایجاد آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک قیاس اشاره می کنند. استانداردهای تعیین شده توسط آژانس سازمان ملل الزام آور نیستند، اما با معاهدات الزام آور قانونی که به ایجاد آنها کمک کرده است، مانند کنوانسیون ایمنی هسته ای، تکمیل می شوند. نگ می گوید، می توان از انرژی هسته ای ایده بازرسی های شخص ثالث یا متقابل توسعه هوش مصنوعی را برای اطمینان از پایبندی به هرگونه تعهدی قرض بگیریم. ایده دیگری که مطرح گردیده است، ایجاد نهادی مشابه لابراتوار فیزیک ذرات اروپا است، جایی که پیشرفته ترین هوش های مصنوعی می توانند توسط همه و برای منفعت همه تولید شود. مدل سوم چیزی شبیه سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل است که استانداردهای فنی برای هوانوردی را تدوین می کند که سپس کشورها آنرا در قوانین ملی خود لحاظ می کنند. در تمام این مثال ها، سازمان ملل یا یکی از آژانس های سازمان ملل در ایجاد آنها نقش مهمی داشته است. در عین حال، ولاسکو می گوید: هوش مصنوعی به صورت کامل با مدلهای حکمرانی گذشته مطابقت ندارد. هوش مصنوعی همه منظوره، به سرعت درحال تکامل است و عمدتاً توسط بخش خصوصی هدایت می شود. ولاسکو می گوید سازمان ملل می تواند محلی باشد که از آن ترتیبات حکمرانی جهانی هوش مصنوعی در آینده پدیدار می شود، اما این امر مستلزم آن است که یک کشور عضو، این امر را در مجمع عمومی سازمان ملل شروع کند. احتمال جهانی شدن قریب الوقوع هوش مصنوعی چقدر است؟ گریس گونزالس، مشاور سیاستگذاری در ControlAI، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در لندن که برای کاهش خطرات ناشی از هوش مصنوعی برای بشریت تلاش می کند، می گوید: رقابت بین ایالات متحده و چین برای تسلط بر هوش مصنوعی جهان، ایجاد هرگونه توافق بین المللی که محدودیت هایی را بر این فناوری اعمال نماید، «بسیار دشوار» می کند. از زمان اعلامیه بلچلی، تمرکز بر ایمنی هوش مصنوعی در رویدادهای بعدی در سئول و پاریس تضعیف شده است و نگ می گوید: هم اکنون فقدان کلی کانال های دولتی قوی شامل کشورهای بزرگ هوش مصنوعی وجود دارد. برایان تسه، بنیانگذار Concordia AI، می گوید بااینکه سازمان ملل متحد بستری است که بیشترین کشورها را گرد هم می آورد، اما با مجموعه ای از چالش ها مانند کمبود بودجه و سرعت پایین فرآیندها هم راه است. در عین حال، استانداردهای مشترک می توانند بدون توافق نامه های بین المللی و الزام آور ایجاد شوند. نگ می گوید سازمان همکاری جهانی هوش مصنوعی می تواند «یک عملکرد حیاتی» داشته باشد اگر درک مشترکی از خطرات و قابلیت های هوش مصنوعی را ارتقا دهد یا به کشورها کمک نماید تا در توسعه هوش مصنوعی از خطوط خاصی عبور نکنند. تسه می گوید کنوانسیون ایمنی هسته ای ۱۹۹۴ به بهبود ایمنی راکتور کمک کرد، اما این امر تنها بعد از حادثه هسته ای چرنوبیل در اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۶ محقق شد. او می گوید: در هوش مصنوعی، وظیفه ما این است که مطمئن شویم از منحنی جلوتر هستیم و امکان رخداد بحران را «قبل از وقوع» کاهش می دهیم.بطور خلاصه، چین پیشنهاد داده است که دفتر مرکزی این نهاد در شانگهای باشد، اما جزئیات دیگر نامشخص است. او می گوید: این حقیقت که چین قادر به تعیین استانداردها است، به انتشار محصولات چین در سرتاسر دنیا کمک می نماید. ایده دیگری که مطرح گردیده است، ایجاد نهادی مشابه آزمایشگاه فیزیک ذرات اروپا است، جایی که پیشرفته ترین هوش های مصنوعی می توانند توسط همه و برای منفعت همه تولید شود. 1404/09/18 10:15:32 5.0 / 5 5 تگهای خبر: تخصص , توسعه , دانشگاه , دانلود این مطلب سئوسی را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط تاثیر هیدرولیک بر شکل گیری شهرهای مدرن جهش ۶ برابری سرعت تست با دستگاه نانویی و ساختار ماژولار و هوش مصنوعی استفاده از هوش مصنوعی دانش ما را کاهش می دهد! تاندون جدید حرکت ربات ها را متحول می کند نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۲