خسروپناه: دانشگاه موفق دارای دانشکده های درهم تنیده است نه جزیره ای به گزارش سئو سی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: دانشگاه زمانی موفق است که دانشکده ها بصورت درهم تنیده عمل کنند و جزیره ای نباشند. به گزارش سئو سی به نقل از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، آیین قدردانی از محققان برتر و نمایشگاه دستیافته های پژوهشی و فناورانه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با حضورحجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محققان، اصحاب صنعت، مسؤلان، اساتید و دانشجویان دانشگاه ۲۴ آذرماه در پردیس ملاصدرا اجرا شد. تقی راد، رییس دانشگاه در آغاز مراسم، ضمن تبریک ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و هفته پژوهش و تقدیر از زحمات و تلاشهای همه فعالین حوزه پژوهش و فناوری اظهار داشت: مطمئناً پیشران پیشرفت کشور، جز توان و خرد جمعی و ظرفیت ها و پتانسیل های علمی، انسانی چیز دیگری نیست و این پیشران در دانشگاه های کشور مورد آزمون، تجربه واستفاده قرار می گیرد. رئیس دانشگاه گفت: امروز در این جشن دو بال پژوهش و فناوری ارایه خواهیم کرد و دستاوردها، خدمات و محصولات این دو حوزه را با دوستان به نظاره خواهیم نشست. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برای حل معضلات کشور ضروری است همه ظرفیتهای خویش را بسیج کند. شرایط امروز متفاوت از گذشته است که محققان به تنهایی و با استفاده از شبکه های ارتباطی خودشان مسایل و پروژه های کلان را در کشور پیش می بردند. امروز مسایل کلان کشور فقط وفقط به دست توانمند مردم عزیز ایران حل می شود. مردم ایران چشم و امیدشان به دانشگاهیان و فرهیختگان است. با تمام اختلافات و اختلاف نظرها و مشکلات در داخل باید دست در دست هم دهیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت توان جمعی برای رفع مشکلات کشور اقدام نماییم. خوشحال هستم که از حدود یک سال و نیم پیش و بخصوص طی چند ماه گذشته، اقداماتی به شکل جمعی و با هویت دانشگاهی در جهت حل مسایل کشور انجام شده است. رئیس دانشگاه اضافه کرد: خوشحال هستم که دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در بین پنج دانشگاه صنعتی کشور(UTF) همواره بعنوان یک عضو مؤثر در کارگروه ها، کمیته ها و تصمیم گیری هایی که به رفع مشکلات کلان کشور منجر می شود، نقش مؤثری دارد. از تمام عزیزان درخواست دارم که علاوه بر کارهای فردی، در ظرفیت سازی های گروهی و بخشی در عرصه های مختلف کمک کنند تا دانشگاه بتواند در عرصه های مختلف پیشقدم باشد. درخواست من در این جمع باشکوه این است که برای رفع مشکلات ایران عزیز هم صدا و هم قسم شویم. حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن تبریک هفته پژوهش و میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بیان داشت: عبادت تنها به اعمال عبادی مرسوم محدود نمی شود؛ هر کاری که با نیت الهی و در جهت رضای خدا انجام گیرد، عبادت بحساب می آید. پژوهش نیز از مصادیق مهم عبادت است، مشروط بر آنکه با انگیزه ای الهی و برای حل مسایل جامعه انجام پذیرد. حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کرده اند ما برای آینده کشور نیاز ضروری به پژوهش داریم. اتفاقات اخیر نیز نشان داد که حتی درگیری های نظامی امروز در لبه های فناوری و دانش است. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار داشت: سیاستهای کلی علم و فناوری مصوب سال ۱۳۹۳، رسیدن به سهم حداقل ۴ درصدی مطالعه و پژوهش از تولید ناخالص داخلی تا انتهای سال ۱۴۰۴ را مورد تاکید قرار داده است، اما حالا سهم پژوهش از بودجه کشور خیلی پایین تر از این رقم است. این شکاف، نشان میدهد که اهمیت پژوهش باید نه فقط در سخن، بلکه در بودجه ریزی، حمایت های دولتی و ملی و تصمیمات حاکمیتی باید نمایان شود. وی اظهار داشت: پژوهش نباید تنها با انگیزه های مادی دنبال شود. همان گونه که در دیدگاه اسلام، فعالیتهایی مانند طبابت یا تعلیم و تربیت، اگر تنها با هدف ایجاد درآمد انجام شوند، مذموم تلقی می شوند، پژوهش نیز در صورت محدود شدن به منافع مادی، از مسیر اصیل خود منحرف می گردد. البته این به معنای نفی مشروعیت درآمد از پژوهش نیست، بلکه نکته کلیدی، نوع انگیزه و روح حاکم بر آن است. حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی اضافه کرد: بزرگ ترین محققان تاریخ کسانی بودند که به مادیات بی تفاوت بودند و پژوهش را از سر عشق، تعهد و دغدغه حل مساله دنبال می کردند. زمانیکه انگیزه های الهی در انتخاب مبحث و کوشش برای پیشرفت آن مؤثر باشد، اولویت ها تعریف مجدد شده و پژوهش در خدمت حل مسایل حقیقی مردم قرار می گیرد. وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: اگر از یک سو حاکمیت به تعهدهای خود در تامین و پشتیبانی از بودجه پژوهش عمل کند و از طرف دیگر محققان با روحیه بندگی، مسئولیت پذیری و چشم اندازی مبتنی بر حل مساله وارد میدان شوند، مسیر پژوهش در ایران می تواند مؤثرتر و پویاتر از گذشته باشد. در ادامه مراسم، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدا هفته پژوهش را تبریک گفت و وحدت حوزه و داشگاه و یاد و خاطره امام شهیدان، شهدای انقلاب اسلامی و شهدای علم و فناوری را گرامیداشت. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به سابقه حضور خود در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، این دانشگاه را برخوردار از نامی با مسما دانست و اظهار داشت: دانشگاهی که به نام حکیمی چون خواجه نصیرالدین طوسی مزین شده است، باید بر اساس حکمت؛ علوم پایه، مهندسی و فناوری را توسعه دهد. خسرو پناه باتوجه به نام با مفهوم دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، این دانشمند برجسته را شخصیتی جامع الاطراف دانست و اضافه کرد: خواجه نصیر فیلسوف، متکلم، عارف، فقیه، ریاضی دان، منجم و طبیعی دان بود و به این علت برخی او را استادالبشر نامیده اند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به یکی از شاگردان خواجه نصیر، قطب الدین شیرازی اشاره نمود و اظهار داشت: او نمونه ای عینی از قدرت علمی طوسی را در عرصه پزشکی مطرح ساخت. در حقیقت قطب الدین شیرازی، که خانواده اش قرن ها در شیراز بیمارستان چشم پزشکی تخصصی اداره می کردند، در شرح قانون بوعلی سینا (تحفه سعدیه) اعتراف می کند که ابهامات برخی مطالب طب را تنها بعد از آشنایی با استادش، خواجه نصیرالدین طوسی، برطرف کرده است. این مساله نشان دهنده عمق نفوذ علمی خواجه در علوم پایه و پزشکی زمان خود بود. وی همینطور به کتاب های وی در عرفان "آغاز و انجام"، "اوصاف الاشراف" و "اخلاق ناصری" در عرصه حکمرانی و حکومت داری اشاره و اشاره کرد: این میراث علمی الگویی برای دانشگاه های امروز است و باید از ظرفیتهای علوم پایه و ریاضیات برای ساختن آینده ای دانش بنیان بهره گیرند. خسروپناه با اشاره به اینکه خواجه نصیر در فلسفه صاحب مکتب مستقل است، بیان داشت: او نه مقلد ابن سینا بود و نه شیخ اشراق و در آثاری مانند "شرح اشارات" با نگاهی نقادانه به آرای فلاسفه پیشین پرداخت. آثار مهمی همچون "اساس الاقتباس" در منطق و "تجریدالاعتقاد" در کلام، جایگاه ممتاز او را در تاریخ اندیشه اسلامی نشان میدهد. وی ضمن اشاره به نقش تاریخی خواجه نصیر در دوران هجوم مغول، بیان داشت: تدبیر و حکمت این دانشمند بزرگ سبب شد از تخریب کتابخانه ها و قتل علما جلوگیری شود و با تأسیس رصدخانه مراغه و کتابخانه ای عظیم، تحولی علمی در جهان اسلام شکل گیرد. خسرو پناه تاکید کرد: پیوند حکمت نظری و عملی در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی می تواند الهام بخش دانشگاه ها در راه توسعه علمی، نوآوری و تشکیل دانشگاه های تمدن ساز باشد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه خواجه نصیرالدین طوسی علاوه بر حکمت نظری در عرصه هایی چون ریاضیات، طبیعیات و هیأت، به حکمت عملی نیز توجه جدی داشت، اضافه کرد: حکمت عملی شامل اخلاق، سیاست و تدبیر منزل است و در کنار پزشکی و طب، یک نظام معرفتی منسجم را شکل می دهد که در قرآن از آن با عنوان حکمت یاد شده است. وی ضمن اشاره به مراتب ادراک در قرآن بیان داشت: قرآن از سمع و بصر شروع می کند و سپس به مراتب بالاتری چون خیال، عقل، فؤاد، صدر و قلب می رسد. خیال اهمیت بالای ی در آفرینشگری، هنر، معماری و حتی علوم مهندسی دارد و بدون آن، تولید و خلاقیت شکل نمی گیرد. خسروپناه عقل را دارای مراتب مختلف دانست و اظهار داشت: عقل نظری برای درک هستی، عقل عملی برای تشخیص باید و نباید، عقل معاش برای برنامه ریزی زندگی دنیوی و عقل معاد برای آخرت اندیشی است. جمع این مراتب، انسان را به "اولواالالباب" می رساند و طبق آیات قرآن، چنین انسانی مشمول حکمت و خیر کثیر می شود. وی ضمن اشاره به جایگاه حکمت در فرهنگ و ادب ایرانی اظهار داشت: حکیمانی چون فردوسی، رودکی، سعدی و حافظ، هر یک به روشی حکمت را در آثار خود متجلی کردند. شاهنامه فردوسی در واقع "خردنامه" و "خلق نامه" است و عقل نظری، عملی، معاش و معاد در آن حضور دارد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: حکمت تنها در فلسفه یا پزشکی خلاصه نمی شود؛ بلکه می تواند در هنر نیز ظهور پیدا کند. مرحوم استاد محمود فرشچیان نمونه ای از حکمت متجلی در نگارگری بود که پیوند عقل، معنا و هنر را به خوبی نشان داد. حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ضمن اشاره به سبک زندگی خواجه نصیرالدین طوسی بیان داشت: این حکیم بزرگ علم را نه برای کسب و منفعت، بلکه با عشق دنبال می کرد و لذت وی در حل مسایل علمی و تأمل در آفرینش بود. همین روحیه، راز ماندگاری وی در تاریخ علم و حکمت است. وی اضافه کرد: علوم پایه مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی، مصداق حکمت نظری اند و در دانشکده های مهندسی به علوم کاربردی تبدیل می شوند، اما پشتوانه این فرآیند، حکمت هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی است و توسعه علمی بدون پشتوانه معرفتی به حل مسایل کشور منجر نخواهد شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه زمانی موفق است که دانشکده های آن به شکل درهم تنیده عمل کنند و جزیره ای نباشند. پیوند ریاضیات با عمران، فیزیک با هوافضا و علوم پایه با مهندسی، هویت حقیقی دانشگاه را شکل می دهد. خسروپناه در انتها صحبت های خود، با تقدیر از اساتید این دانشگاه اظهار داشت: دغدغه حل مسئله، انجام پژوهش های کاربردی و پیوند اندیشه با عمل، همان معنای واقعی حکمت است و اساتیدی که این پیوند را برقرار می کنند، شایسته عنوان"حکیم" هستند. خلاصه اینکه با تمام اختلافات و اختلاف نظرها و مشکلات در داخل باید دست در دست هم دهیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت توان جمعی برای رفع مشکلات کشور اقدام نماییم. از تمام عزیزان درخواست دارم که علاوه بر کارهای فردی، در ظرفیت سازی های گروهی و بخشی در حوزه های مختلف کمک کنند تا دانشگاه بتواند در حوزه های مختلف پیشقدم باشد. خسروپناه عقل را دارای مراتب مختلف دانست و عنوان کرد: عقل نظری برای درک هستی، عقل عملی برای تشخیص باید و نباید، عقل معاش برای برنامه ریزی زندگی دنیوی و عقل معاد برای آخرت اندیشی است. منبع: سئو سی 1404/09/26 09:33:01 5.0 / 5 7 تگهای خبر: برنامه ریزی , تجربه , تخصص , توسعه این مطلب سئوسی را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط آیا هوش مصنوعی می تواند دارو تجویز کند؟ جلسه شورای راهبری میز هوش مصنوعی استان اصفهان اعلام آمادگی ۱۵ دانشگاه برتر کشور برای حل مشکلات صنعت کاربران چت جی پی تی درحال چت کردن می توانند خواروبار بخرند نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۳