لزوم حركت به سمت رگولاتوری پویا برای تحقق تحول دیجیتال
به گزارش سئو سی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نمود: رگولاتور بخش ICT باید با در نظر گرفتن تحول دیجیتال در برنامه ریزی ها و سیاست های جدید خود، به سمت رگولاتوری پویا حركت نماید.
به گزارش سئو سی به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی در تشریح رگولاتوری پویا اظهار داشت: امروزه تحول دیجیتال، رشد سریع فناوری و گسترش سیستم های مخابراتی، علاوه بر ایجاد نیازهای جدید در رگولاتوری بخش ICT، همکاری میان رگولاتوری سایر حوزه ها را ضروری ساخته و نسل جدیدی را در مقررات گذاری ایجاد کرده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره خاصیت های نسل جدید مقررات گذاری بیان کرد: نسل پنجم رگولاتوری که در آن مقررات گذاری مبتنی بر همکاری است و بعنوان مقررات گذاری مشارکتی نیز شناخته می شود، دارای نگاهی جامع بوده و علاوه بر توجه به نیازهای مصرف کنندگان و بخش خصوصی، به ایجاد ارتباط میان بخش های مختلف نیز می پردازد.
رئیس رگولاتوری اظهار نمود: به سبب اهمیت نسل پنجم رگولاتوری در پیشرفت حوزه ICT، اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) نیز در سالهای اخیر به همکاری میان رگولاتور بخش ICT با رگولاتورهای بخش های مختلف مالی، انرژی و همین طور سازمان های نظارت بر رقابت، حفاظت از حقوق مصرف کننده تاکید دارد.
جوشقانی درباره ضرورت این همکاری اظهار داشت: در بعضی حوزه ها میزان دخالت رگولاتور بخش ICT با مشارکت آن در سرویس دهی بخش های مختلف مالی، انرژی مطابقت ندارد و اکوسیستم دیجیتال از مزایای همکاری در تنظیم مقررات بهره مند نشده است، از همین رو نسل پنجم رگولاتوری می تواند ابزاری برای شکل دهی به چارچوب رگولاتوری در اقتصاد دیجیتال باشد. بدین سبب ITU برای ارزیابی نسل پنجم رگولاتوری سه معیار همکاری، اصول سیاست گذاری و ابزارهای مقرراتی را در نظر گرفته است.
وی با اعلان اینکه همکاری عنصر اصلی و مهم در این نوع مقررات گذاری است، بیان کرد: جهت بررسی عملکرد رگولاتور بخش ICT، وسعت و عمق همکاریهای سازمانی رگولاتوری با بخش های مختلف، مورد سنجش قرار می گیرد. اصول سیاستگذاری جدید نیز توانسته است رگولاتوری مبتنی بر همکاری را پایه ریزی و باتوجه به گستردگی حوزه اقتصادی و سیاستگذاری، رویکرد جدیدی را برای تنظیم مقررات تعریف کند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: نیازمندی های مصرف کنندگان جدید، مدلهای کسب وکار و پویایی بازار این الزام را به وجود آورده است که رگولاتوری در اقتصاد دیجیتال از ابزارهای رگولاتوری مدرن استفاده نماید. از طرف دیگر به سبب رشد سریع فناوری ها و پیچیده تر شدن فضای اقتصاد دیجیتال شیوه های رگولاتوری نیز تغییر کرده است.
جوشقانی با اشاره به رشد پیوسته فناوری ها، مقررات گذاری انعطاف پذیر و چابک را برای اکوسیستم دیجیتال با اهمیت دانست و اظهار داشت: با این روش، رگولاتوری می تواند تغییرات جدید را دنبال کرده و از ابزارهای قانون گذاری و نظارتی جدید برای ایجاد محیطی امن در اقتصاد دیجیتال و مقررات گذاری مدرن بهره مند شود.
وی با اشاره به تجربه موفق کشور ژاپن که از رگولاتوری نسل سوم مستقیما به رگولاتوری نسل پنجم ارتقا یافته و روش رگولاتوری خودرا بر اساس معیارهای مقررات گذاری مشارکتی قرار داده است، عنوان کرد: به سبب تجربه موفق ژاپن، ITU بمنظور حرکت در راه توسعه برای رگولاتورهای نسل دوم و سوم، رویکرد مبتنی بر همکاری را به کشورها سفارش کرده است.
تعریف نسل های رگولاتوری در مرکز ملی فضای مجازی
به گزارش سئو سی به نقل از ایسنا، در تعریف نسل های رگولاتوری در مرکز فضای مجازی، در نسل اول رگولاتوری، انحصار نسبی حاکمیت بر تصدی گری و تمرکز رگولاتوری بر فناوری ها وجود دارد؛ رگولاتوری نسل اول بر اساس تنظیم نوع فناوری ها و زیرساخت ها انجام می شده است. برای مثال چالش بین نهادهای متولی پخش، رسانه های دیجیتال و شبکه های ارتباطی (تلفن و موبایل) در کشور می تواند مبین استفاده از این نوع رگولیشن باشد. بدیهی است که این روش رگولاتوری عموما فناوری محور دیگر به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای امروزی کشور نیست.
در نسل دوم تمرکز بر شکست انحصارهای حاکمیتی به سمت تصدی گری غیردولتی و ترجیحا خصوصی است و سایر خاصیت های نسل اول عموما در آن حفظ می شود. رویکرد رگولاتوری کشور از دهه ۸۰ به صورت ضمنی موکد گرایش به این نسل از رگولاتوری در کشور را نشان میدهد.
در نسل سوم تمرکز بر اصلاح ساختارهای تصدی گری به سمت خصوصی سازی واقعی و بهبود ساختار و رقابت و توسعه خدمات پایه و USO (خدمات عمومی اجباری) است. در این نسل گرایش به اصلاح ساختارهای تصدی گری بخش به جهت توسعه و بهبود آن غلبه داشته و امتداد طبیعی رگولاتوری نسل دوم است.
رگولاتوری نسل چهارم، علاوه بر حفظ خاصیت های نسل های قبلی در حوزه خصوصی سازی و اصلاح بخش، باید قابلیت تطبیق و هدایت بخشی را داشته باشد که نه فقط به صورت تصاعدی در حال رشد است، بلکه بوسیله مداومت در نوآوری، تغییرات بنیادین در کسب وکارها و خدمات به وجود می آورد. در این نسل از رگولاتوری بر طبیعت دینامیک و پویای بخش و خدمات جدید که دائما بر اساس فرآیندهای نوآوری به روز می شوند تاکید ویژه وجود داشته و توسعه متوازن و هدایت شده آن از اهداف اصلی است.
وضعیت رگولاتوری در ایران ترکیبی از نسل های دوم و سوم است و حرکت به سمت استقرار نسل چهارم با خاصیت های مورد نیاز کشورمان از ضرورت های اجتناب ناپذیر است. جامعیت و انسجام رگولاتوری نیز بعنوان یک خاصیت مهم باید در ارائه چارچوب تنظیمی مناسب برای کشور مورد توجه قرار گیرد. باتوجه به تغییر ماهیت پدیدهها و خدمات و کسب وکارهایی که در عصر جدید فضای مجازی با آن مواجه هستیم، همانطور که درOTTها، شبکه های اجتماعی و خیلی از خدمات جدید فضای مجازی مشهود است، طبیعتا روش های مرسوم رگولاتوری نیز باید بازبینی و بازطراحی شوند.
منبع: سئو سی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب