ضرورت انطباق دانشگاه ها با نیازهای نسل جدید هوش مصنوعی عامل تقلب نیست به گزارش سئو سی، مدیرکل سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم ضمن اشاره به نسل جدید دانشجویان ایرانی اظهار داشت: این نسل برعکس نسل های قبل به دنبال مهارت بجای مدرک هستند و دانشگاه ها باید با نیازهای آنان منطبق شود. به گزارش سئو سی به نقل از مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، دویست و بیست و هفتمین نشست علمی تخصّصی و یازدهمین نشست بین المللی این مرکز با تحت عنوان «یادگیری جهانی و نوآوری در نظام دانشگاهی نوین» اجرا شد. در این جلسه، صمد نژاد ابراهیمی، مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعنوان مدیر علمی نشست و همینطور «ایمبنزی جورج»؛ مدیر تعامل بین المللی برای آفریقا و هند و تحلیلگر سیاست خارجی و عمومی و «فیلیپ جی. لیرد»؛ مدیر ارشد نوآوری و مسئول ارتباطات بین المللی (Universities Canada) دانشگاه ترینیتی وسترن بعنوان سخنرانان در این جلسه به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند. در ابتدای نشست، صمد نژاد ابراهیمی، مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعنوان مدیر علمی نشست، با بیان اینکه آموزش عالی در آستانه تحولی بنیادین معرفی است؛ اظهار داشت: آموزش عالی در گذار یک تحول بنیادین است، تحولی که گذار از عصر دیجیتال به عصر هوش مصنوعی را رقم زده است. دانشگاه ها از نسل اول (دانشگاه های آموزش محور) تا نسل های نوین (دانشگاه های نوآوری محور و کارآفرین) دسته بندی می شوند و دانشگاهی که خویش را با منطق اکوسیستم جهانی علم وفناوری تطبیق ندهد، دیر یا زود گرفتار فرسودگی نهادی خواهد شد. نسل جدید دانشجویان ایرانی در دنیای دیجیتال متولد شده اند صمد نژاد ابراهیمی با اشاره ظرفیت نسل جدید دانشجویان ایرانی اضافه کرد: نسل جدید دانشجویان ایرانی با نسل های پیشین تفاوت بنیادین دارد؛ آنها در جهانی دیجیتال متولد شده اند، با فناوری زندگی کرده و نگاه جهانی تری به آینده دارند. بیشتر از ۷۵ درصد از دانشجویان کشور تجربه یادگیری ترکیبی (حضوری - آنلاین) دارند و نزدیک به نیمی از ورودی های جدید در رشته های فناورانه و میان رشته ای تحصیل می کنند. این نسل بر خلاف نسل های قبل، نه به دنبال مدرک، بلکه به دنبال «مهارت» هستند؛ ارزش یادگیری برایشان در کاربرد آنست نه در نظریه صرف. درنتیجه، دانشگاه ها باید خویش را با زبان و نیاز این نسل تطبیق دهند. مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیان راهکار ها و سیاستهای کلیدی در راه آینده آموزش عالی ایران به مواردی از قبیل حفظ و توسعه تعاملات علمی موجود با وجود شرایط سخت، سرمایه گذاری در پلت فرم های آموزشی آنلاین و تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، بازبینی مداوم در برنامه های درسی برای همسویی با نیازهای عصر هوش مصنوعی، تقویت مراکز جذب دانشجوی بین المللی و تسهیل فرایندهای پذیرش و عرضه بورس های رقابتی و همینطور نهادینه سازی تفکر نوآورانه در تمام سطوح دانشگاهی اشاره نمود. دانشگاه ها باید به جای صدور مدارک سنتی، فرصت های یادگیری مبتنی بر مهارت و انعطاف را فراهم کنند در ادامه نشست دکتر فیلیپ جی. لیرد؛ مدیر ارشد نوآوری و مسئول ارتباطات بین المللی دانشگاه ترینیتی وسترن ضمن اشاره به دیدگاه یک استاد دانشگاه در حوزه «هوش مصنوعی مولد» و یادگیری شخصی سازی شده اظهار داشت: بر مبنای اظهارات این استاد دانشگاه، ۶۸ درصد از موسسات آموزشی جهان به سرمایه گذاری در مدلهای یادگیری انطباق گرا (PL) روی آورده اند که اساس آن تطبیق محتوای آموزشی با نیازهای هر دانشجو است. این روند از مدارک بلند مدت به دوره های خرد، مهارت افزا و کوتاه مدت تغییر یافته است؛ یعنی دانشگاه ها باید به جای صدور مدارک سنتی، فرصت های یادگیری مبتنی بر مهارت و انعطاف را فراهم نمایند تا دانشجویان بتوانند به سرعت در بازارهای کاری جهانی وارد شوند. هوش مصنوعی عامل تقلب نیست؛ باعث توانمندسازی دانشجویان می شود وی اضافه کرد: تحول آموزشی رونمایی از «عصر جدید ایمان به هوش مصنوعی» است؛ جایی که چت بات ها و ابزارهای زایشی نه تهدید، بلکه پشتیبان یادگیری عمیق به شمار می آیند. پژوهش ملی کانادا درباره ی رفاه دانشجویان بین المللی، نشان میدهد که ۷۸ درصد آنان از این ابزارها برای اصلاح، نگارش، جست وجوی مقالات و پیشرفت کیفیت علمی استفاده می نمایند. بر خلاف نگرانی استادانی که هوش مصنوعی را عامل تقلب می دانند، این ابزارها باعث توانمندسازی و افزایش اعتمادبه نفس دانشجویان می شوند. فیلیپ جی. لیرد در قسمت اجتماعی تحلیل خود، به تفاوت الگوی استفاده از AI میان دانشجویان بومی و بین المللی پرداخت و اظهار نمود: دانشجویان بین المللی از سنین پایین با ابزارهای ترجمه و اصلاح متن آشنا بوده اند، به همین دلیل سازگارتر و انعطاف پذیر تر هستند؛ درنتیجه، نقش دانشگاه ها باز تعریف می شود و دانشگاه ها باید نه مانع، بلکه راهبر استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی باشند. فناوری هوش مصنوعی رابطه دانشجو با دانشگاه را دگرگون کرده است که در این راه از اعتماد به تعلق، همینطور از تعلق به استخدام پذیری و بنابراین از استخدام پذیری به آینده شغلی هوشمند در حرکت است. مدیر ارشد نوآوری و مسئول ارتباطات بین المللی (Universities Canada) دانشگاه ترینیتی وسترن درباره ی تاثیر هوش مصنوعی بر بازار کار و مشاغل اظهار داشت: تحقیقات گسترده ای دراین خصوص انجام شده است. مطالعه مک کنزی ۲۰۲۳ یک آمار هشداردهنده عرضه می دهد: تا سال ۲۰۳۳، تخمین زده می شود که نیمی از مشاغل فعلی در سطح جهان دستخوش تغییرات ساختاری می شوند یا از بین می روند. وی در بیان تحول در بازار آموزش جهانی اظهار داشت: بازار آموزش جهانی درحال رشد تصاعدی است. پیشبینی می شود که ارزش این بازار تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ تریلیون دلار برسد. این رشد به طور عمده ناشی از نیاز مستمر به بروزرسانی مهارت ها و آموزش مجدد نیروی کار است. سرمایه گذاری در فناوری آموزشی (EdTech) نیز در اوج قرار دارد؛ تخمین زده می شود که این سرمایه گذاری تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰۴ میلیارد دلار برسد. دانشگاه ها به جای ممنوعیت هوش مصنوعی را بعنوان همکار یادگیری بپذیرند فیلیپ جی. لیرد در مورد نقش دانشجو و هوش مصنوعی در کلاس درس تشریح کرد: دانشجویان امروزی بطور طبیعی با ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT آشنا شده اند و در استفاده از آنان برای پیشرفت کیفیت کار خود اغلب از اساتید جلوتر هستند. دانشگاه ها باید به جای ممنوعیت، این ابزارها را بعنوان همکار یادگیری قبول کنند. وی اضافه کرد: هوش مصنوعی می تواند بطور غیرمستقیم به بهبود برخی جنبه های روان شناختی و اجتماعی کمک نماید که مواردی همچون بهبود حس تعلق با شخصی سازی مسیر یادگیری، افزایش اعتماد به نفس: موفقیتهای کوچک تر و ملموس تر در راه یادگیری شخصی سازی شده و تقویت مهارت های ارتباطی: با خودکار شدن وظایف روتین از هوش مصنوعی اشاره نمود. در ادامه نشست کارشناسان و صاحب نظران حاضر در نشست، به بیان نقطه نظرات و طرح سوالات خود پرداختند. شایان ذکر است این جلسه در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۴۰۴، بصورت حضوری و مجازی، به زبان انگلیسی و با مشارکت سازمانهای دولتی ملی و استانی، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و اندیشکده ها در سالن دکتر حسین عظیمی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری اجرا شد. به طور خلاصه، بیش از ۷۵ درصد از دانشجویان کشور تجربه یادگیری ترکیبی (حضوری - آنلاین) دارند و نزدیک به نیمی از ورودی های جدید در رشته های فناورانه و میان رشته ای تحصیل می کنند. این نسل بر خلاف نسل های قبل، نه بدنبال مدرک، بلکه بدنبال مهارت هستند؛ ارزش یادگیری برایشان در کاربرد آنست نه در نظریه صرف. فناوری هوش مصنوعی رابطه دانشجو با دانشگاه را دگرگون کرده است که در این راه از اعتماد به تعلق، همچنین از تعلق به استخدام پذیری و بدین سبب از استخدام پذیری به آینده شغلی هوشمند در حرکت است. منبع: سئو سی 1404/08/10 12:46:52 5.0 / 5 201 تگهای خبر: آموزش , آنلاین , برنامه ریزی , تجربه این مطلب سئوسی را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط جهش ۶ برابری سرعت تست با دستگاه نانویی و ساختار ماژولار و هوش مصنوعی هوش مصنوعی تحولی در آزادی و استقلال افراد دارای معلولیت آموزش عالی قربانی سودجویی شرکت های هوش مصنوعی استفاده از هوش مصنوعی دانش ما را کاهش می دهد! نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۵