دبیر شورای عالی فضای مجازی:
سیاست مقابله با اقدامات ضد انحصار پلتفرمهای فضای مجازی ابلاغ گردید
به گزارش سئو سی دبیر شورایعالی فضای مجازی از ابلاغ سند سیاست ها و الزامات كلان پشتیبانی از رقابت و مقابله با انحصار سكوهای (پلتفرم ها) فضای مجازی اطلاع داد.
به گزارش سئو سی به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به دستاوردها و نکات مثبت توسعه اقتصاد سکویی (پلتفرمی ) در دنیا و به تبع آن در کشور اظهار داشت: به واسطه خصوصیت های منحصر به فردی چون بهره گیری از صرفه اقتصادی ناشی از توسعه مقیاس و توسعه قلمرو، کنترل قابل توجه بر کلان داده ها و بهره گیری از اثرات قدرتمند شبکه ای، نگرانی های جدی در مورد شکل گیری و تقویت انحصارها و کاهش رقابت پذیری و افزایش موانع ورود به بازار برای کسب و کارهای نوپا در این حوزه وجود دارد. وی با بیان این که قانونگذاری و تنظیم گری در حوزه تقویت رقابت و مقابله با انحصار، تقریباً در اغلب کشورهای دنیا از ۲ سال پیش با جدیت شروع شده است، اضافه کرد: اتحادیه اروپا فعالیت قابل توجهی را در این عرصه شروع کرده است. در داخل کشور هم با روند رو به افزایش چالش ها، پرونده ها و منازعات در رابطه با شکل گیری انحصار یا بروز و ظهور رفتارهای ضدرقابتی در بازار کسب و کارهای فضای مجازی کشور روبه رو هستیم. دغدغه انحصار در فضای پلتفرمی کشور فیروزآبادی تصریح کرد: این روندها نشان داده است که مبحث ایجاد انحصار در فضای کسب وکار سکوهای فضای مجازی و نحوه مواجهه با آن به یک دغدغه تبدیل گشته است. وی در مورد اهداف این سند خاطرنشان کرد: مرکز ملی فضای مجازی با اهداف «استفاده از فرصت ها و ظرفیت ها و مقابله با صدمه ها و تهدیدات ناشی از تحولات پرشتاب عرصه فضای مجازی»، « انتظام بخشی و مدیریت ابعاد و مسائل نوپدید این فضا»، «تضمین حفاظت حداکثری از حقوق کسب و کارها» و «برنامه ریزی همه جانبه برای بهبود شرایط کسب و کار در رابطه با فناوری های مجازی» در صدد تدوین سازوکاری برآمد که علاوه بر پشتیبانی از رقابت و مقابله با شکل گیری انحصار در بازار سکوهای فضای مجازی و کاهش موانع ورود کسب وکارهای نوپا به بازار سکوها، ارتقاء کیفیت و مطلوبیت خدمات عرضه شده به کاربران را هم مدنظر قرار دهد. رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: بعد از مطالعات دقیق کارشناسی، بررسی شیوه های مواجهه در سایر کشورها و بررسی دقیق چالش ها و منازعات شکل گرفته در داخل کشور، که عمدتاً شامل مواردی چون محدودسازی کاربران سکوها جهت استفاده همزمان از خدمات سکوهای رقیب، ایجاد وابستگی میان خدمات عرضه دهندگان، ادغام ها یا تملک های غیر رقابتی، عدم رعایت بی طرفی دستگاهی و بی طرفی سکویی، عدم شفافیت الگوریتم های مورد استفاده توسط سکوها و سوءاستفاده از قدرت مسلط در بازار جهت تحمیل بندهای قراردادی ناعادلانه است، سند سیاست ها و الزامات کلان پشتیبانی از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی در نسخه اولیه تدوین شد. وی ادامه داد: بعد از آن، این نسخه با مشورت و رایزنی تنظیم گران مرتبط همچون نمایندگان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و به صورت خاص با مشارکت فعال مرکز ملی رقابت که در چارچوب کارگروهی تخصصی گرد هم آمدند، اصلاح و نهایی شد. مصادیق اقدامات ضدرقابتی در کسب و کارهای فضای مجازی تعیین شد دبیر شورایعالی فضای مجازی تصریح کرد: مفاد سند، مصادیق اقدامات ضد رقابتی در بازار کسب و کارهای فضای مجازی را روشن ساخته، از راه ایجاد و ارتقاء شفافیت، عرضه دهندگان خدمات سکو را از تبعیض قائل شدن میان کسب وکارهای بهره بردار منع کرده، با سوءاستفاده از قدرت و موقعیت بازار برای محدودسازی رقبا مقابله کرده و ادغام ها و تملک هایی که انحصار را تقویت می کنند، محدود خواهد ساخت. وی در مورد وظایف مرکز ملی رقابت در این سند هم اظهار داشت: این مرکز مکلف شده تا تعاریف و معیارهای تصمیم گیری خویش را با درنظر گرفتن خصوصیت های کسب وکارهای فضای مجازی به روز کرده و با عنایت به این که ماهیت ایجاد انحصار در این فضا بیشتر نیازمند تنظیم گری پیشینی است تا پسینی، رویه های تحقیق و تفحص خویش را با هدف شناسایی زودهنگام نشانه های بروز انحصار، فعال کند. فیروزآبادی با اشاره به این که در این راه کارگروه تشکیل شده بعنوان بازوی مشورتی شورای رقابت، یاری گر خواهد بود، اضافه کرد: امید است این سند که با دستور ریاست جمهوری ابلاغ گردیده، راهگشا و راهنمای شورای رقابت بعنوان متولی و تنظیم گر رقابت کشور، در مواجهه با پرونده ها و چالش های نوظهور و رو به افزایش در رابطه با ایجاد انحصار یا ارتکاب رویه های ضدرقابتی در بین کسب و کارهای فضای مجازی باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب